نسخهٔ اسپرت دوج دورانگو تاکنون راز بزرگی بود. عکاسان جاسوس بارها در طول فرایند توسعه و آزمایش این خودرو آنرا شکار کرده بودند اما حالا سرانجام دوج نسخهٔ اسپرت و قدرتمند دورانگو SRT را پیش از رونمایی رسمی در نمایشگاه خودروی شیکاگو، معرفی کرده است. این خودرو سریعترین SUV فول سایزی است که دوج تاکنون ساخته است.
هرچند دوج در این قوچ وحشی پیشرانهٔ 707 اسب بخار هلکت را بکار نبرده است اما نشان SRT بر روی آن بدین معنا است که در این دورانگو از همان پیشرانهٔ 392 اینچ مکعبی (6.4 لیتری) V8 همی استفاده شده که در سایر محصولات SRT دوج یعنی چارجر و چلنجر بکار رفته است. این موتور 475 اسب بخار قدرت و 637 نیوتن متر گشتاور تولید میکند و آنرا از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک بهصورت استاندارد به هر چهارچرخ انتقال میدهد. دورانگو SRT با تکیه بر این ویژگیها میتواند، ظرف تنها 4.4 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر در ساعت رسیده و مسافت 400 متر را هم در تنها 12.9 ثانیه طی کند. رکوردهایی که برای مثال سریعتر از یک پورشه کاین GTS با قیمت 97,200 دلار هستند. بااینحال دوج هنوز حداکثر سرعت این SUV اسپرت غولپیکر را اعلام نکرده است.
اما غیرازاین پیشرانهٔ قدرتمند، دورانگو SRT ویژگیهای قابلتوجه دیگری هم دارد. اولین ویژگی، ورودی هوای بزرگتر جلوی آن است که به تغذیهٔ موتور با هوای سرد بیشتر کمک میکند. علاوه بر این، گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک دورانگو نیز برای استفاده در مدل SRT مجدداً تنظیم شده است و برای تعویض دندهها، متغیرهایی مانند لغزش لاستیکها، میزان گشتاور تولیدی موتور و شتاب طولی و عرضی خودرو را بررسی میکند.
دوج برای این نسخهٔ دورانگو دو حالت رانندگی جدید به نامهای اسپرت و پیست را ارائه کرده است که مجموع حالات رانندگی آنرا به 7 حالت مختلف رسانده است. سیستم چهارچرخ محرک این خودرو بسته به انتخاب هریک از این هفت حالت رانندگی مختلف، توزیع گشتاور را تغییر میدهد. در حالت پیشفرض که خیابان نام دارد، گشتاور بهصورت 40 درصد جلو و 60 درصد عقب تقسیم میشود؛ اما در حالت اسپرت این تقسیم به 35 درصد جلو و 65 درصد چرخهای عقب تغییر پیدا میکند. بعلاوه در این حالت دامپرها سفتتر شده و گیربکس زمان تعویض دنده را 50 درصد کاهش میدهد. در حالت پیست اما 70 درصد گشتاور به چرخهای عقب انتقال پیدا میکند و تعویض دندهها در تنها 160 میلیثانیه صورت میگیرد. حالات رانندگی دیگر دورانگو SRT نیز عبارتاند از برف، یدککش و اقتصادی.
این SUV سه ردیفه بهصورت استاندارد به سیستم تعلیق تطبیقی مجهز شده است و فنرهای آن نیز نسبت به نسخهٔ استاندارد در عقب 15 درصد و در جلو 4 درصد سفتتر شدهاند. برای توقف این SUV بزرگ اسپرت نیز در جلو دیسکهای ترمز 15 اینچی با کالیپرهای شش پیستونه و در عقب دیسکهای 13.8 اینچی با کالیپرهای چهار پیستونه در نظر گرفته شده است. زمانی که پذیرش سفارشات خرید دورانگو SRT آغاز شود، خریداران قادر خواهند بود از بین 11 رنگ بدنۀ مختلف یکی را انتخاب کنند که شامل رنگهایی چون آبی اقیانوسی و سفید Vice میشود.
اما در این خودرو تنها سرعت مدنظر نبوده است بلکه مقامات و مهندسان FCA میخواستهاند مطمئن شوند که دورانگو SRT علاوه بر سرعت، توانا هم هست؛ بنابراین این SUV اسپرت میتواند از طریق قلابی که بین دو سر اگزوز آن پنهان شده است تا 3.9 تن بار را بکسل کند که بسیار بیشتر از ظرفیت بکسل 3.3 تنی نسخهٔ 5.7 لیتری دورانگو است. این ظرفیت تنها یک عدد نظری نیست بلکه دوج در دنیا واقعی کاملاً آنرا آزمایش کرده است. همچنین این خودرو مجهز به سیستم غیرفعال سازی سیلندرها شده که میتواند پیشرانهٔ V8 آنرا به نمونهای چهار سیلندر تبدیل کند.
دورانگو SRT در داخل مجهز به غربیلک فرمان عملکردی با قسمت پایینی صاف، گرمکن و تهویهٔ صندلیهای جلو و ردیف دوم، یک صفحه آمپر 7 اینچی قابل تنظیم و نمایشگر 8.4 اینچی لمسی شده است که سیستم اطلاعاتی-سرگرمی Uconnect را ارائه کرده و از کارپلی اپل و اندروید اتو گوگل نیز پشتیبانی میکند. برنامهٔ این نمایشگر لمسی نیز دوباره طراحی شده و اطلاعات و کارایی بیشتری را ارائه میکند مانند نمایش دادههای عملکرد خودرو، انتخاب حالات رانندگی مختلف و تنظیم ویژگیهایی مانند سیستم لانچ کنترل.
رئیس خودروهای سواری برند دوج، SRT، کرایسلر و فیات در FCA آمریکای شمالی «Tim Kuniskis» در مورد دورانگو SRT گفته است:
«دوج دورانگو SRT جدید، سریعترین، قویترین و تواناترین SUV سه ردیفه در آمریکا است. این چیزی است که هنگام ترکیب تمامی ویژگیهای عالی دورانگو با عملکرد چارجر SRT به دست میآید. یک ماسل کار سه ردیفه با توانایی پیمودن مسافت 400 متر در 12 ثانیه».
تغییرات ظاهری دورانگو SRT نسبت به نسخههای معمولی شامل رینگهای 20 اینچی، کیت بدنهٔ جدید، دریچه و ورودیهای هوای روی کاپوت الهام گرفته شده از وایپر، دو سر اگزوز بزرگ، کالیپرهای ترمز برمبو قرمزرنگ، رکابهای جدید و نشانهای 392 روی بدنه میشود. در داخل نیز صندلیهای عملکردی برای هر سه ردیف، داشبورد دستدوز، روکش جیر ستونها و سقف، سرعتسنج مدرج تا 180 مایل در ساعت، پدالهای تعویض دندهٔ بزرگ و تریم فیبر کربن واقعی ارائه شده است. در کل دوج دورانگو SRT یک SUV اسپرت عالی است که سریعترین SUV سه ردیفۀ ایالاتمتحده محسوب شده و حتی در برابر رقبای اروپایی هم حرفهای زیادی برای گفتن دارد.