سال 1379 بود که قرار داد تولید ماکسیما توسط پارس خودرو با کمپانی مادر منعقد شد و یکسال بعد یعنی اسفندماه سال 1380 تولید این خودرو آغاز شد.
اوایل دهه هشتاد به دلیل نبود خودرویی لوکس در کشور استقبال مناسبی از نیسان ماکسیما صورت گرفت و توانست به خوبی در دل مشتریان جا باز کند، البته نباید از بزرگی ابعاد،آپشن های متعدد نسبت به آن زمان، پرستیژ بالا، شتابگیری ایده آل و دیگر ویژگی های ماکسیما چشم پوشی کرد، که همگی باعث موفقیت این خودرو متفاوت و گران قیمت در بازار بسته و کم تنوع آن سال های کشورمان شدند.
در طی این سال ها محصولات دیگری از این برند ژاپنی از جمله نیسان تیانا، مورانو، قشقایی و …. وارد کشور شد که عموما به دلیل شرایط بد پارس خودرو، استقبال چندانی از آن ها صورت نگرفت.
اما پس از برجام با توجه به ذهنیت مثبتی که از ماکسیما و این برند ژاپنی در ذهن ایرانی ها بود شرکت جهان نوین آریا تصمیم گرفت با عرضه ی مدل جوک و احداث نمایندگی های متعدد در سطح شهرهای بزرگ و گسترش دادن آن موفقیت ماکسیما را تکرار کند.
شرکت جهان نوین آریا پس از عرضه ی موفق نیسان جوک که با سبک طراحی بدیع خود تقریبا در بازار کشور رقیب مستقیمی ندارد، تصمیم به عرضه ی نیسان ایکس تریل گرفت تا سرانجام شاسی بلند خوش استیل نیسان که رقبای قدرتمندی را در سطح جهان دارد در بازار کشور نیز عرضه شود.
اما در آن طرف ماجرا هیوندای سانتافه قرار دارد که با گذشته ای درخشان و خدمات نسبتا مناسب شرکت وارد کننده مقابل نیسان ایکس تریل قرار می گیرد.
تا کنون دو نسل از هیوندای سانتافه که هرکدام از آن ها فیس لیفت هم شده اند به کشور راه یافته اند که نسل جدید این اتاق عنوان پرفروش ترین خودروی وارداتی را با خود به همراه دارد.
با توجه به آمار خوب هیوندای سانتافه نیسان ایکس تریل رقابت سختی را برای ماندن در بازار و البته فروش مناسب پیش رو دارد.
یکی از دوستان که به خرید نیسان ایکس تریل اقدام کرده بود با تماس تلفنی ما را مطلع کرد که نیسان ایکس تریل به دستش رسیده از آن طرف هم به دلیل پرفروش بودن هیوندای سانتافه تقریبا مشکل خاصی برای پیدا کردن یکی از آن ها، نداشتیم لذا تصمیم گرفتیمتا ببینیم در این جنگ بلند قامت ها، ژاپن پیروز ماجراست یا کره جنوبی؟
نسل سوم نیسان ایکس تریل در سال 2013 وارد بازارهای جهانی شد و هم اکنون این اتاق وارد بازار کشور می شود که مطابق با خودروهای عرضه شده در سایر بازار های جهان است.
جلوپنجره ای V شکل که در اکثر محصولات جدید نیسان دیده می شود، نشان این کمپانی را درون قلب خود جای داده است، چراغ های اصلی متصل به جلو پنجره با دارا بودن چراغ های روشنایی در روز،به روز و گیرا به نظر می رسد.
روی سپر چراغ های هالوژن گرد که دور آن ها با کروم تزئین شده اند به زیبایی نمای جلو کمک می کنند، ورودی هوایی پایین تر از سپر دیده می شود که وظیفه ی خنک کاری موتور را برعهده دارد، در انتهای این قسمت نیز خطی افقی کروم دیده می شود تا خودرو را لوکس تر جلوه دهد.
نمای جانبی خودرو ساده طراحی شده است و غیر از رینگ های آلومینیومی 18 اینچی باید به نوار کرومی حاشیه پنجره ها، دستگیره در های کروم کاری شده و پوسته شفاف چراغ عقب اشاره کرد که احساسی از لوکس بودن را در عین اسپرت بودن به مخاطب القا می کند.
نمای عقب خودرو شباهت زیادی به اولین نسل لکسوس RX هایی دارد که وارد کشور شد،چراغ های اصلی با فرمی خاص به شیشه ی عقب متصل شده اند.
چراغ ترمز سوم نیز اسپویلر جای گرفته است. پایین تر از شیشه ی عقب نشان نیسان و پایین تر از آن پس از عبور خطی کرومی جای پلاک قرار دارد. قسمت زیرین سپر با دارا بودن سه چراغ شبرنگ طراحی این قسمت را تکمیل کرده است.
به طور کلی طراحی این محصول نیسان نمره ی قبولی را دریافت می کند امابا توجه به عرضه نسل فعلی اکستریل در سال 2013 می توان گفت که طراحی کلی بدنه تا حدی از طرح های مُد روز و جدید فاصله گرفته است.
هیوندای سانتافه با چهره ای آشنا که بارها آن را در سطح شهر مشاهده کرده ایم نمایی زیبا دارد که باید موفقیتش را مدیون همین جذابیت دانست، مضاف بر اینکه این اتاق دستخوش تغییراتی مختصر در سال 2016 شد که دلرباتر از این اتاق جلوه می کند.
با توجه به موفقیت سانتافه هیوندای تصمیم گرفت نسل جدید توسان را نیز علی الخصوص در نمای جلو مشابه سانتافه طرح ریزی کند.
از آن جایی که بارها به بررسی نمای ظاهری هیوندای سانتافه پرداخته شده از انجام آن در این مقاله پرهیز می کنیم، اما در یک نگاه کلی بزرگی ابعاد سانتافه کاملا محسوس است اما اکستریل ممکن است کمی جمع و جور تر به نظر برسد که در واقع اینطور نیست و هر دو خودرو ابعادی نزدیک به یکدیگر دارند.
لازم به ذکر است اتاق فیس لیفت شده ی هیوندای سانتافه به روزتر از اتاقی است که در روز تست به ما پیوست و در جزییات چراغ ها و سپر ها تفاوت هایی با نمونه های قبل از فیس لیفت دارد.
در کابین نیسان ایکس تریل، تلفیق رنگ مشکی و خاکستری در تزئین کابین بسیار ساده به نظر می رسد،فرمان خوش دست کلیدهایی را برای تنظیمات سیستم صوتی،کروز کنترل و قطع و وصل کردن تلفن همراه روی خود دارد.
جلو داشبورد از دریچه های تهویه مطبوع آغاز و پس از عبور از صفحه ی LCD و تنظیمات سیستم صوتی و تنظیمات تهویه مطبوع دو ناحیه ای، خروجی های برقی را برای شارژ کردن گوشی تلفن به همراه دارد.
صندلی های جلو با بهره بردن از گرم کن صندلی می توانند در روزهای سرد زمستان پذیرای شما باشند، مضاف بر اینکه صندلی ها نرم و راحت بوده و در سفرهای طولانی شما را آزار نخواهند داد.
حال نوبت به سانتافه می رسد، نمای داخلی با شباهت به سایر محصولات هیوندای باعث می شوند خیلی زود با آن خو گرفته و دسترسی به ادوات کابین برای شما سهل شود، فرمان خوش دست با دارا بودن تنظیمات سیستم صوتی، کروز کنترل و تلفن کمترین حواس را از راننده پرت می کند.
استفاده از رنگ مشکی در تمام کابین از جذابیت این قسمت کاسته است و به شدت ساده به نظر می رسد،مضاف بر اینکه به طور کلی کیفیت کابین نیسان ایکس تریل بهتر از هیوندای سانتافه به نظر می رسد و احساسی از لوکس بودن و دوام ژاپنی را به سرنشینان منتقل می کند.
از نظر امکانات ایمنی و رفاهی هیوندای سانتافه را می توان یکی از کامل ترین خودروها در این مقوله نامگذاری کرد که بعضا موجب سردرگمی مشتری نیز می شود.
برای مثال برخی از مدل های هیوندای سانتافه دارای سیستم پارک اتوماتیک و دوربین 360 درجه هستند که متاسفانه دیده شده برخی از این تجهیزات در کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی داخل کشور با بی کیفیت ترین حالت روی خودرو نصب شده اند.
اما ایکستریل خوشبختانه به چنین وضعیتی دچار نشده است و تنها با یک سطح تجهیزات توسط جهان نوین تحویل مشتریان می شود که تجهیزاتی از قبیل سانروف، کروز کنترل، دوربین 360 درجه، صندوق عقب برقی و …..را شامل می شود اما پارک خودکار را در بر نمی گیرد.
پشت فرمان
به دلیل جدیدتر بودن نیسان ایکس تریل از این خودرو شروع به بررسی فنی می کنیم پس از روشن کردن خودرو از طریق دکمه ی استارت،استاپ گیربکس را روی حالت درایو قرار داده و پس از خواباندن ترمز دستی برقی شروع به حرکت می کنیم.
نیسان ایکس تریل از موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری با حجم دقیق 2488 سی سی بهره می برد که قادر خواهد بود حداکثر قدرت 171 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 233 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه را تولید کند، شتاب صفر تا صد این خودرو طبق اعلام کمپانی 10.5 ثانیه و حداکثر سرعت آن به 190 کیلومتر بر ساعت می رسد.
گیربکس این خودرو مشابه اکثر محصولات نیسان از گونه ضریب متغییر پیوسته CVT-Xtronic است که عملکرد ایکس تریل را از نظر توانایی های شتاب گیری و کاهش مصرف سوخت بهبود بخشیده است، از این رو مصرف سوخت این خودرو به صورت ترکیبی 8.3 لیتر در 100 کیلومتر می رسد.
لازم به ذکر است نیسان ایکس تریل با موتور 2 لیتری و جعبه دنده ی 6 سرعته ی دستی نیز در بازارهای جهانی عرضه می شود که به دلیل مشخصات فنی نه چندان جذاب برای ورود به ایران مناسب ارزیابی نشده است.
در مسیر شهری، عملکرد و کشش نسبتا مناسبی را از این خودرو شاهد بودیم، البته برای عملکرد بهتر می توانید گیربکس را روی حالت دستی قرار داده و خود اقدام به تعویض دنده کنید.
شتابگیری در مرتبه ای بالاتر از هیوندای سانتافه (که به کندی معروف است) و پایین تر از تویوتا راو 4 به نظر می رسد، بنابراین می توان عملکرد دینامیکی اکستریل را نه چندان هیجان انگیز اما قابل قبول توصیف کرد.
ضربات به کابین با توجه به شاسی بلند بودن خودرو کم بوده و آسایش در اتاق حاکم است، دید اطراف به لطف آینه های بزرگ و هشدار نقطه ی کور مطلوب می باشد، مضاف بر اینکه هشدار حرکت بین خطوط از مواردی است که در این خودرو استفاده شده است،دوربین 360 درجه نیز با نمایش روی صفحه ی LCD می تواند کمک کننده ی راننده در هنگام پارک باشد.
برای حرکت در سربالایی شاهد ضعف در عملکرد گیربکس و عدم حرکت سریع از خودرو هستیم که با قرار دادن گیربکس روی حالت دستی مقداری از این ضعف کاسته می شود اما باز هم در حرکت های خودرو کندی و تنبلی محسوس بود.
کلیدی دوار پایین تر از دسته دنده وجود دارد که برای رانندگی در شرایط بیراهه در نظر گرفته شده است، البته نباید توقع چندانی از این شاسی بلند داشته باشیم و آن را با خودروهایی در این کلاس که مختص آفرود هستند قیاس کنیم.
از نظر ایمنی نیز با توجه به دارا بودن 6 کیسه ی هوا، سیستم های ترمز ABD ،EBD و دارا بودن ESP و …. می توان نمره ی قبولی را به نیسان ایکس تریل داد، چنان که در هنگام ترمزگیری هیچگونه کم و کسری را از این خودرو شاهد نبودیم و خودرو کاملا مطمئن و با ثبات متوقف می شود.
فضای صندوق بار نیز که از موارد مهم در اینگونه خودروهاست مناسب بوده و برای سفرهای خارج از شهری می تواند پاسخگوی نیازهای شما باشد.
اما به سراغ هیوندای سانتافه می رویم قوای فنی سانتافه از موتوری 2.4 لیتری 4 سیلندر با حجم دقیق موتور 2359 بهره می برد که قادر خواهد بود حداکثر قدرت 190 اسب بخار در 6300 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 245 نیوتن متر در 4250 دور در دقیقه تولید کند و شتاب صفر تا صد رسمی هیوندای سانتافه در حدود 10.9 ثانیه اعلام شده است.
پس از سوار شدن روی صندلی راننده و تعویض گیربکس و قرار دادن آن روی حالت درایو شروع به حرکت می کنیم، تنبل بودن پیشرانه با توجه به وزن 1640 کیلوگرمی خودرو کاملا محسوس است و صحبت هایی که همواره راجع به کند بودن هیوندای سانتافه شنیده بودم رنگ و بوی واقعیت به خود می گیرد.
البته مشابه نیسان می توانید گیربکس را روی حالت دستی قرار داده و برای شتابگیری بهتر خود اقدام به تعویض دنده ها کنید،ولی خیلی بعید است هنگامی که خودرویتان از گیربکس اتوماتیک برخوردار است، زحمت تعویض دنده را به خود بدهید.
از نظر ابعاد کلی بدنه با توجه به طول 4746،عرض 1890 و ارتفاع 1725 میلیمتری هیوندای سانتافه در مقابل طول 4640، عرض 1820 و ارتفاع 1715 میلی متری نیسان ایکس تریل همان طور که مشخص است هیوندای سانتافه فضای بیشتری برای راننده و سایر سرنشینان در نظر گرفته شده است اما از نظر دید اطراف هیوندای سانتافه هیچگونه کم و کسری در مقابل نیسان ندارد.
در یک جمع بندی کلی در خصوص این دو خودرو نیسان ایکس تریل از طراحی اسپرت تری نمای خارجی برخوردار است، کابین از نظر زیبایی شناختی تقریبا در یک مرتبه قرار دارند اما کیفیت کابین نیسان بهتر از هیوندای سانتافه می باشد.
در خصوص سواری، هندلینگ و شتابگیری انتخاب بهتر نیسان ایکس تریل می باشد هرچند باز هم کند عمل می کند اما در مقام مقایسه با سانتافه عملکرد بهتری دارد. اما قابلیت های ترمزگیری دو خودروبسیار نزدیک به یکدیگر احساس می شود.
از نظر گستردگی آپشن سانتافه شرایط مشخصی ندارد اما ممکن است در بازار سانتافه هایی را پیدا کنید که با آپشن هایی متنوع انواع نیازهای شما را پاسخگو باشد و شامل انواع رادار و سیستم پارک خودرو نیز بشوند.
اما از نظر فضاسازی کابین و راحتی صندلی ها، ایکس تریلنمره ی بالاتری نسبت بهسانتافه کسب می کنند و به خصوص در فضای عقب، احساسی نزدیک به یک سدان سایز بزرگ خانوادگی را به سرنشینان هدیه می دهد.
علاوه بر هیوندای سانتافه از رقبای دیگر ایکس تریل،کیا سورنتو و میتسوبیشی اوتلندر می توان نام برد، البته با توجه به قیمت عرضه شده ی ایکس تریل می توان تویوتا rav4 و هوندا CR-V را نیز با آن مقایسه کرد، اما از نظر کلاس خودرویی این دو در کلاس کوچکتری نسبت به ایکس تریل قرار دارند و در بعضی مقایسه ها هم رده هیوندای توسان قلمداد می شوند.
هم اکنون نیسان ایکس تریل در محدوده ی قیمت 248 میلیون تومان در بازار کشور خرید و فروش می شود و هیوندای سانتافه در مدل صفر کیلومتر 2016 و 2017 در محدوده ی قیمت 230 تا 250 میلیون تومان به فروش می رسد.
اما شرکت جهان نوین آریا که واردات نیسان را بر عهده دارد، شرایط تخفیف 15 میلیون تومانی خرید نقدی و امکان خرید اقساطی با وام 100 میلیون تومانی بدون کارمزد را برای ایکس تریل در نظر گرفته است و به همین جهت می توان گفت که قیمت و شرایط فروش ایکس تریل نسبت به سانتافه های موجود در بازار مناسب تر و راحت تر است.