خیر دوباره قهرمان: بررسی ب‌ام‌و سری 5 جدید

خیر دوباره قهرمان: بررسی ب‌ام‌و سری 5 جدید

برای بیش از 4 دهه ب‌ام‌و سری 5 در رده‌های بالای کلاس سدان های اجرایی قرار داشته است؛ اما در سال‌های اخیر و با پیر شدن سری 5 قبلی رقبایی تازه‌نفس از آئودی، جگوار و مرسدس بنز این خودرو را تحت‌فشار قرار داده بودند.

bmw_530d_02

هرچند ب‌ام‌و نیز دست روی دست نگذاشته و نقاب‌ها را کنار زده و هفتمین نسل سدان دل‌چسب خود را به مصاف رقبا فرستاده است.

BMW 5-Series 2017

نه تنها این خودرو سریع‌تر، سبک‌تر و کم‌مصرف‌تر از قبل است بلکه تجهیزات خیره‌کننده‌ای داشته و قول داده در بخش راحتی، کیفیت و آسایش رقیبی برای لیموزین‌های لوکس باشد؛ و این همه‌چیز نیست زیرا مسئولان ب‌ام‌و ادعا می‌کنند که ترکیب رژیم کم‌وزن و شاسی راضی‌کننده باعث شده تا سری 5 جدید تقریباً به اندازه‌ی برادر کوچک‌تر یعنی سری 3 فرز و چابک باشد.

BMW 5-Series 2017

بنابراین ب‌ام‌و به وضوح برخی اهداف جاه‌طلبانه را برای فرزند نورسیده‌ی خود در نظر گرفته اما آیا این خودرو خواهد توانست حریفان سرسخت خود را از میدان به در کند؟ برای فهمیدن این موضوع ما پشت فرمان یکی از اولین نمونه‌های تولیدی این خودرو نشسته ایم تا ببینیم که ب‌ام‌و چه چیزی را تدارک دیده است. انتظار می‌رود که مدل 520d در انگلستان پرفروش باشد اما تنها نسخه‌ی دیزلی در دسترس در زمان حال مدل بزرگ‌تر 6 سیلندر 530d است.

BMW 5-Series 2017

با دیدن مدل جدید به وضوح مشخص می‌شود که ب‌ام‌و در طراحی نسل جدید ریسک نکرده است. در چنین کلاس محافظه‌کارانه‌ای واضح است که طراحی خودرو تکاملی است نه انقلابی. تناسبات بکار رفته در بدنه جذاب و زیبا بوده اما بسیاری از انحناهای بصری نسل جدید از مدل قبلی به عاریت گرفته شده‌اند.

BMW 5-Series 2017

برخی جزئیات جالب وجود دارند. همانند سری 3، چراغ‌های جلوی LED متمایز هم‌اکنون به سوی جلوپنجره‌ی کلیوی شکل کشیده شده‌اند و در کل بدنه خطوط و انحناهای چشمگیرتری دارد. این جزئیات به پنهان شدن حجم بدنه کمک کرده و علیرغم اینکه نسل جدید 36 میلی‌متر طویل‌تر و 6 میلی‌متر پهن‌تر از قبل شده اما خیلی بزرگ‌تر به چشم نمی‌آید. این خودرو آئرودینامیک نیز بوده و مدل‌های سطح پایه ضریب درگ برجسته‌ی 0.22 را دارند.

BMW 5-Series 2017

خریدارانی که خواهان دُز اسپورت بودن بیشتری هستند می‌توانند مدل M اسپورت را انتخاب کنند که در آن سپرهای عمیق‌تر به همراه رکاب‌های جانبی مناسب و رینگ‌های بزرگ‌تر 19 اینچی اضافه شده‌اند.

BMW 5-Series 2017

درحالی‌که ظاهر بیرونی سری 5 جدید نسبتاً آشناست اما زیر پوست خودرو تغییرات بزرگی رخ داده است. این پلتفرم پایه در سدان پرچم‌دار سری 7 نیز وجود داشته اما هسته‌ی گران‌قیمت فیبر کربنی تنها مختص برادر بزرگ‌تر باقی مانده است. هرچند استفاده‌ی وسیع از آلومینیوم در ساختار، پانل‌ها و سیستم تعلیق باعث شده وزن خودرو 100 کیلوگرم کمتر از نسل قبلی باشد.

BMW 5-Series 2017

این کاهش وزن به همراه سیستم دوبل جناغی در جلو و اکسل عقبی 5 اتصالی باعث شده که سری 5 جدید هوشیارتر باشد و پاسخ‌های فرزتری را نسبت به نسل قبلی و رقبای خود به نمایش بگذارد. این کاهش وزن به افزایش کارایی خودرو نیز کمک کرده است.

BMW 5-Series 2017

خودروی حاضر در تست به پیشرانه‌ی دیزلی 6 سیلندر 3 لیتری که بازنگری‌های اساسی داشته مجهز بوده و از تکنولوژی توربو با هندسه‌ی متغیر سود می‌برد. به عنوان نتیجه خروجی 261 اسب بخاری و گشتاور 620 نیوتون متری را شاهدیم. این گشتاور عظیم از دور 2 هزار پیشرانه در دسترس است. پیشرانه‌ی دیزلی به همراه سیستم چهار چرخ محرک xDrive ب‌ام‌و باعث می‌شود سری 5 جدید در 5.4 ثانیه از سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت برسد که این رکورد سه‌دهم ثانیه سریع‌تر از مدل استاندارد است.

BMW 5-Series 2017

با وجود گشتاور زیاد نگرانی درباره‌ی دور پیشرانه وجود ندارد و کافی است که پدال گاز را بفشارید تا سری 5 با قدرت زیاد به راه خود ادامه دهد. گیربکس 8 سرعته ی استاندارد به افزایش گیرایی سرعت خودرو کمک می‌کند. با استفاده از پدال‌های روی فرمان شاهد تعویض‌های بسیار سریعی بوده و هیجان ذاتی سری 5 از پشت فرمان دوچندان می‌شود.

BMW 5-Series 2017

با ورود به پیچ سری 5 به ورودی‌های فرمان دقیق و سبک به سرعت پاسخ داده و چسبندگی بالای بخش جلویی به راننده اجازه می‌دهد تا با اعتمادبه‌نفس لاین رانندگی خود را انتخاب کند. ماهیت چابک خودرو به این معنی است که در پیچ‌ها و راه‌های پرپیچ‌وخم ابعاد واقعی خودرو را فراموش می‌کنید.

BMW 5-Series 2017

چابکی خودروی حاضر در تست با استفاده از تنظیمات سفارشی فرمان فعال داخلی (995 پوند) افزایش یافته است. این سیستم برای اولین بار با سیستم چهار چرخ محرک همراه شده است. این سیستم که به‌صورت الکترونیکی کنترل می‌شود چرخ‌های عقب را در خلاف جهت چرخ‌های جلو می‌چرخاند و همین امر مانور پذیری خودرو را به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

BMW 5-Series 2017

همه‌ی مدل‌های سری 5 جدید کنترل حالت سواری آشنایی دارند که به شما اجازه‌ی انتخاب حالت‌های راحت، اسپورت و اکو را می‌دهد. هر حالت به‌صورت جداگانه فرمان و پاسخ پدال گاز را به فراخور شرایط تنظیم می‌کند.

BMW 5-Series 2017

خودروی حاضر در تست همچنین از دامپرهای تطبیق پذیر 985 پوندی سود می‌برد که بسته به حالت انتخابی راننده سواری خودرو را سفت یا نرم می‌کند. به این تنظیمات سیستم اطلاعات سرگرمی حرفه‌ای ب‌ام‌و را نیز اضافه کنید. این سیستم هوشمند بی‌وقفه فرمان‌های شما را کنترل می‌کند تا بهترین پاسخ‌ها را ارائه نماید. این سیستم همچنین از سیستم ناوبری ماهواره‌ای برای تشخیص خطرات پیش رو از جمله پیچ‌های تند و تقاطع‌ها استفاده می‌کند.

BMW 5-Series 2017

با وجود دامپرهای تطبیق‌پذیر سفارشی، سری 5 جدید به راحتی دست اندازها را رد می‌کند. در حالت راحت سیستم تعلیق نرم و مناسب بوده و البته حتی در حالت اسپورت نیز خودرو عملکرد مناسبی در ناهمواری‌ها دارد.

BMW 5-Series 2017

در دیگر جنبه‌ها سری 5 کاملاً ساکت است و در اکثر شرایط تفاوت‌های کمی بین این خودرو و سری 7 دیده می‌شود. بخشی از این کاراکتر آرام خودرو می‌تواند به تکنولوژی SYNTAK ب‌ام‌و مربوط باشد که اساساً قسمت‌های مختلف پیشرانه را با مواد صدا خفه‌کن پوشانده است. پیشرانه‌ی دیزلی 3 لیتری این خودرو تقریباً بی‌صدا بوده و حتی وقتی تحت‌فشار قرار می‌گیرد باز هم طبیعت آرام خود را حفظ می‌کند.

BMW 5-Series 2017

به لطف آئرودینامیک فوق‌العاده و شیشه‌ی آکوستیک مخصوص از صدای باد نیز خبری نیست. در حقیقت سطوح خشن جاده فضای آرام کابین را اندکی مختل می‌کنند.

BMW 5-Series 2017

احساس گران‌بها بودن خودرو با کیفیت ساخت فوق‌العاده‌ی کابین افزایش یافته است. مواد درجه‌یک در اکثر بخش‌ها بکار رفته و کیفیت ساخت خودرو به آسانی با رقبایی چون آئودی و مرسدس بنز برابری می‌کند. سطح وسیع تریم ها و جزئیات باعث می‌شوند که احساس خاص‌تری را بسازید.

BMW 5-Series 2017

همانند همه‌ی سدان های ب‌ام‌و، راننده موقعیت رانندگی پایینی داشته و نشان‌دهنده‌ها در مرکز دید قرار دارند. همان‌طوری که از ب‌ام‌و انتظار دارید، طراحی کنترل‌ها نقطه‌ای بوده و سوئیچ‌ها نیز عملکرد ترد مانند و دقیقی دارند.

BMW 5-Series 2017

از نقاط برجسته‌ی کابین می‌توان به جدیدترین سیستم اطلاعات سرگرمی اشاره کرد که از صفحه لمسی 10.25 اینچی بزرگی در بالای داشبورد استفاده می‌کند. مطابق معمول از کلید چرخان ب‌ام‌و برای کنترل سیستم استفاده می‌شود اما تکنولوژی کنترل حرکتی نیز همانند سری 7 ارائه شده است. با تکان دادن انگشتان و دست‌ها جلوی کنسول مرکزی می‌توان صدای سیستم صوتی را تنظیم کرد و به منوهای مختلف دسترسی داشت. همچنین می‌توان به تلفن پاسخ داد. در کل این سیستم 160 پوندی به خوبی کار کرده و به ندرت گیج می‌شود. هرچند انتظار داشتیم که سیستم اپل کارپلی یک ویژگی استاندارد بود نه آپشن 235 پوندی.

BMW 5-Series 2017

دیگر تکنولوژی پیشرفته‌ی سری 5 جدید تنظیمات رانندگی خودران و پیشرفته‌ای است که توانایی کنترل سرعت، فرمان و ترمز تا سرعت 210 کیلومتر در ساعت را داراست. این سیستم بسیار خوب کار می‌کند اما نیازمند هوشیاری راننده و توجه اوست.

BMW 5-Series 2017

BMW 5-Series 2017

BMW 5-Series 2017

BMW 5-Series 2017

BMW 5-Series 2017

bmw_530d_55

bmw_530d_56

bmw_530d_58

bmw_530d_45

قیمت: 45965 پوند
پیشرانه: 6 سیلندر 3 لیتری توربودیزل
قدرت/گشتاور: 261 اسب بخار/620 نیوتون متر
گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت: 5.4 ثانیه
حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 5 لیتر در هر صد کیلومتر

[دانلود ویدئو]

منبع: autoexpress

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *