همان طور که میدانید مراسم سالانه انتخاب خودروی برتر سال پیشینه ای دیرینه دارد. تاریخچه انتخاب خودروی سال به سال 1964 میلادی بر میگردد و از آن سال به بعد 58 روزنامه نگار، کارشناس و نویسندهٔ خودرو از 22 کشور اروپایی گرد هم میآیند و خودروی سال اروپا را انتخاب میکنند. داوران، خودروی سال را آخر سال قبل معرفی میکنند، یعنی خودروی سال 2013 را آخر سال 2012 معرفی میکنند.
خودروی های کاندید برای انتخاب باید جدید یا فیسلیفت شده باشند در ضمن یکی دیگر از شرایط، دسترسی 5 کشور اروپایی به آن و فروش سالیانه حداقل 5 هزار عدد میباشد.
در ادامه با خودروهای قدیمی و جدید منتخب سال، به طور خلاصه آشنا خواهید شد:
1964- rover 2000
در سال 64 میلادیرُوِر2000 فاتح این رقابت شد،رُوِر2000 این پیروزی را مدیون سواری وهندلینگفوقالعادهو همچنین مقرون به صرفه بودنش است،اگرچه موتور این خودرو ضعیف بود اما در آن زمان رقابت در همین رنج بود.
1965-austin 1800
آستین 1800 با داشتن ویژگیهای رانندگی خوب،دیفرانسیل جلوی عالی و داشتن فضای بار و سرنشین زیاد موفق شد لقب خودروی سال را در سال 65 از آن خود کند.در آن سال فوردموستانگرقیب اصلی این خودرو به حساب میآمد.
1966- رنو 16
چرخهای 16 اینچی ، دیفرانسیل جلو بودن و عملکرد خوب سیستم تعلیق باعث شد که رنو 16 این قهرمانی را ازرولزرویسsilver shsdow بگیرد.نا گفته نماند که این خودرو جزو خودرو های چابک آن زمان بوده است.
1967-فیات 124
کارآمد،مقرون به صرفه و بزرگ از ویژگیهای این خودرو است.البته یک سبک نو در صنعت خودروسازیهمینخودرو بود که از فناوریهای زیادی استفاده کرده بودمخصوصاًدر موتور خود.
1968- NSU Ro 80
یک خودروی لوکس جمع و جور با ظاهری پرزرقو برق به همراه موتورهاینوآورانهقهرمان سال 68 شد،این خودرو دارای انتقال نیروی نیم اتوماتیک میباشد.در آن سال فیات 125 و Simca 1100 به ترتیب دوم و سوم شدند.
1969-پژو 504
سبک Pininfarina و اصلاحهای قابل تحسین، خودرویی همیشه برنده برای برند پژو بجود آورد به نام 504.چهار ترمز دیسکی با عملکرد خوب و طراحی دوست داشتنی از نقاط قوت این خودرو است،اگرچه از موتوری با تکنولوژی قدیمی استفاده میکند.
1970-فیات 128
اولین ماشینواقعاًمدرن فیات که با ظرافت خاصی ساخته میشد و اگرچه در ابعاد کوچکی قرار دارد اما قیمتنسبتاًکم آن،خودرویی خانوادگی در آن زمانبه وجودآورده بود.
1971-سیتروئن GS
یکی از خودروهای برجسته سال 71 با ویژگیهای پیشرفته.دیسکهای ترمز همه جانبه و سیستم تعلیق مستقل کاری کرد که GS خودروی سال شود.
1972-فیات 127
127 یک خودروی کوچک و مدرن برای فیات بود.با وجود ابعاد کوچکش،فیات 127 فضای خوبی برای سرنشینانش فراهم میکند.فیات 127 با امتیاز 239 فاتح این رقابت شد و با اختلاف زیادی رنو 15/19 را شکست داد،رنو تنها 107 امتیاز کسب کرده بود.
1973-آئودی 80
40 سال پیش آئودی یک شرکت تازه وارد بود که فولکس واگن درامپراتوریآن قرار داشت،قبل از عرضه این مدل همه از فولکس واگنپاساتتعریف میکردند اما طراحی منسجمتر و وزن کمتر سبب پیروزی این مدل شد.
1974-مرسدس بنز 450 S
در سال 1974 جایزهٔ خودروی سال به شهر اشتوتگارت رسید،گل سرسبد بنز یعنی کلاسs 220اسب بخار قدرت،تزریق سوخت در موتور V8،عملکرد قوی و دنده سهسرعتهاتوماتاز نکات برتر این خودرو است البته ظاهر مدرن و لوکس آن هم باید در نظر گرفت.
1975-سیتروئن CX
فناوریهای پیشرفته،طراحی فرانسوی و مقرون به صرفه بودن سبب شد که جایزه خودروی سال به Citroën CX برسد.در آن سال بیشتر مردم فکر میکردند فولکس واگن Golf Mk1 خودروی سال شود اما چنین نشد.
1976- Simca 1307 and 1308
این دو مدل با وجود عدم سرمایه گذاری صاحبان کارخانه و موتورهای از رده خارج شده خودروی سال شدند اما 1308 و 1307 هر دو خودروی کاربردی و بزرگ بودند و حمل و نقل با آنها به راحتی صورت میگرفت.
1977-ROVER SD1
بیشتر مردم دوست داشتند از این خودرو داشته باشند در نتیجه در سال 1977 Rover SD1 خودروی سال شد.نکاتی که این خودرو را متمایز میکرد قیمت پایین و موتور قدرتمند V8 آن بود.این خودرو سبب شد تا آئودی 100 و فوردفیستاطعم شکست را تجربه کنند.
1978-پورشه 928
پورشه 928 یک خودروی اسپرت بود که موفق شد خودروی سال شود.پیروزی آن مربوط به 35 سال پیش است وقطعاًمیتوانیم نمونه کاملتر آن را در 911 امروزی ببینیم.موتور V8 پیشرفته و کارکردفوقالعادهآن سبب شد تا سری 7 و فوردگرانادابه ترتیب در مکان دوم و سوم جای بگیرند.
1979-کرایسلر/تالبوت Horizon
Horizon بجای SIMCA 1100 به عنوان یک خودروی جهانی وارد بازار شد.در سال 1979،با امتیاز 251 فیات Ritmo را شکست داد.این خودرو دارای سواری نرم و راحتی بود اما کمی در سیستم فرمان و موتور مشکل داشت.
1980- Lancia Delta
حتی مدل اصلی و بدونتوربوشارژ آن هم محبوبیت داشت و مردم آن را به عنوان یک خودروی خانوادگی یا ظاهری جذاب میشناختند.به هر حال داوران برتری این خودرو را نسبت به واکسهالآسترا وپژو 505 اعلام کردند.
1981-فورد Escort Mk3
این سری از فورد یک سری اصلاح شده و دیفرانسیل جلو میباشد.موتور های این مدل از نوع CVH میباشند که بسیار کم تعمیر هستند و هزینه نگهداری آن هم پایین است.این پیروزی سبب شکست فیات پاندا شد.
1982-رنو 9
رنو 9قطعاخودروی رده بلایی نبود به خصوص با موتور ضعیفش،اما راحتی،لوازم مطلوب و گیربکس 5سرعته بهاندازه کافی برای پیروزی مناسب بود.
1983-آئودی 100
آئودی 100 به عنوان خودرویی لوکس شناخته میشد،دیفرانسیل جلو بدون آن بسیار معنی دار بود.اصلاح ویژگیهای آیرودینامیکی این خودرو کارفوقالعادهای بود.آئودی 100 طیف وسیعی از موتور های 5 سیلندر را در اختیار داشت از جمله موتور 5 سیلندر دیزلی.
1984-فیات Uno
در سال 1984 مسابقه بین Uno و پژو 205 بود رقابت بین فرانسه و ایتالیا.فیات توانست امتیاز بالاتری بگیرد و قهرمان شود.در این سال مقام سوم به فولکس واگن گلف MK2 رسید.
1985-واکسهالآستراMK2/اپل Kadett
مدلهای اصلاح شده و بهبود یافته اپل وواکسهالتوانستند فاتح رقابت خودروی سال شوند.موتور های کارآمد و در عین حال قدرتمند،ظاهر خوب و آیرودینامیک مناسب و طیف گسترده ای از وسایل اسپرت از ویژگیهای این مدلها است که باعث شد در سال 1985 قهرمانی را از رنو 25 و LANCIA THEMA بگیرند.
1986-فورد Scorpio
جایگزینی برای فوردگراناداکه برنده خودروی سال 1986 شد.این خودرو نسبت بهگرانادادارای طراحی و کیفیت ساخت بهتر و بالاتری است و کمی هم بزرگتر شده است.این خودرو دارای لوازم استاندارد زیادی است. از ویژگیهای مثبت این خودرو میتوانیم به ترمز ضد قفل(ABS) اشاره کنیم که ایمنی خودرو هم افزایش میدهد.
1987-واکسهالCarlton/اوپل امگا
یک سدان لوکس اما نه در سطح عالی که هنر آلمانها در آن دیده میشود.این خودرو سبب شد تا آئودی 80 و بیام و سری 7 سر جای خودشان بنشینند.این خودرو به عنوان یک مدل اصلاح شده با فضای بزرگ به حساب میآید.
1988-پژو 405
خودرویی آشنا برای ایرانیان حتی بعد از 25 سال !اما باید بدانید همین خودرویی که روزانه آن را صدها بار در خیابان ها می بینید، روزی با 212 اختلاف امتیاز سیتروئن AX را شکست داده است.ظاهر شیک،هندلینگفوقالعادهو موتور دیزل پیشرفته پیروزی 405 را تضمین میکند.
1989-فیات Tipo
هاچبک سنت شکن فیات باسیستمتعلیق عقب با کارکرد عالی توانست خودروی سال شود.این خودرو در مقابل پول پرداختی بسیار میصرفداما موتور های بنزینی آن ضعیف و فضای آن هم کم میباشد.
1990-سیتروئن XM
یک پیروزی راحت توسط XM در سال 1990.سیتروئن در این سال با اختلاف 175 امتیاز مرسدس بنز SL را راهی خانه کرد.تنها ضعف این خودرو طراحی آن است که بسیار جسورانه و آیرودینامیکی میباشد اما سواری عالی و موتور هایفوقالعادهاین ضعف را به فراموشی میسپارند.این خودرو در حقیقت پدر زانتیاای است که روزی سایپا آن را تولید می کرد.
1991-رنوکلیو
کلیونشان دهندهٔ یک تغییر بزرگ در سوپر مینیها می باشد.یک ظاهر جذاب طرفداران زیادی را برای این خودرو فراهم کرده بود.البته سطح تجهیزات و فضای آن هم باید در نظر گرفت.
1992-فولکس واگن گلف MK3
نسل سوم گلف سبب شد تا فولکس واگن برای اولین بار فاتح رقابت خودروی سال شود.کیفیت و سطح ساخت این نسل نسبت به نسل دوم افزایش چشمگیری داشته است که موجب شدواکسهالآسترا وسیتروئن ZX از رقابت جا بمانند.
1993-نیسان Micra
Micra اولین خودرو با طراحی کاملا ژاپنی میباشد که صرفا برای خودروی سال شدن راهی بازار شد.کیفیت ساخت عالی،محدوده موتور های پیشرفته و طراحی جذاب از نکاتی است که رقبای این خودرو را به زانو درآورند.
1994-فورد موندئو
اولین نسل از موندئو پیشرفت چشمگیری برای فورد به حساب میآمد.موتور های zetec شروعی خوب برای فورد بود که نکات مثبتی را در پی داشت.طراحی مدرن به همراه قیمت رقابتی از ویژگیهایی است که موجب برتری این خودرو شد.
1995-فیاتPunto
زور آزمایی سوپرمینی ها برای دست یابی به جایزه به سال 1995 بر میگردد.در این سال فیات Punto، فولکس واگن پولو را شکست داد.فضای داخلیفوقالعاده،طراحی جذاب و مقرون به صرفه بودن آن موجب شد تا خودروی سال شود.
1996-فیات Brava/Bravo
یک پیروزی خاطره انگیز برای فیات،چرا کهفیات در این سال رقبای قدری همچون پژو 406 و آئودی A4 را شکست داد.طراحی متمایز،ارزش برای پول پرداختی و بهبود کیفیت ساخت برای پیروزی کافی بود.
1997-رنو مگان Scenic
میتوان گفت یکی ازبرجستهترین امپی ویهای تاریخ همین رنو مگان است که در سال 1997 خودروی سال شد.بازخورد های خوب خانوادهها از این خودرو،مگان mpv را به یک خودروی جهانی تبدیل کرده بود.در آن سال مگان توانست 405 امتیاز بگیرد و ازفوردکا293 امتیازی و فولکس واگنپاسات248 امتیازی پیشی بگیرد.
1998-آلفارومئو156
یک پیروزی شکفت انگیز برای این سری از آلفا.آلفا 156 با اختلاف امتیاز 188 گلف را شکست داد.داوران به طراحی ظریف،هندلینگعالی وعملکردخودرو بیشترین نمره را دادند.
1999-فورد فوکوس
به نظر میرسد فوکوس جانشین خوبی برای اسکورت باشدچرا کهبا 444 امتیاز(172 امتیاز بیشتر از مکان دوم یعنیواکسهالآسترا)توانست خودروی سال شود.طراحی بروز،سیستم تعلیق پیشرفته و موتورهای zingy از عوامل این پیروزی بودند.
2000-تویوتا یاریس
اولین پیروزی برای تویوتا توسط یاریس انجام شد،در حالی که همه فکر میکردند فیات Multipla خودروی سال میشود یاریس با ظاهری زیبا و موتورهای عالی VVTI با اختلاف 19 امتیاز این پیروزی را از ام پی وی فیات گرفت.
2001-آلفارومئو147
147 برای جانشینی 145 و 146 راهی بازار شد که در سال 2001 به عنوان خودروی سال معرفی شد.یکی از ویژگیهای منحصر به فرد این خودرو موتور دیزلی با عملکردفوقالعادهآن است.این خودرو با 238 امتیاز نسل سوم فوردموندئورا شکست داد.(تنها با 1 امتیاز اختلاف).
2002-پژو 307
پژو در این سال توانست رنولاگونافرانسوی و فیات stilo ایتالیایی را شکست دهد.این دو خودرو به ترتیب دوم و سوم شدند.بیشتر امتیازها به دلیل ظاهر جذاب،راحتی سواری و فضای داخلی کاربردی به 307 داده شد.
2003-رنو مگان
رنو مگان،خودرویی که هنوز در ایران جزو انتخابهای خوب بین 60 تا 75میلیونبه حساب میآید، در سال 2003 خودروی سال شد.ظاهری جذاب و جسورانه یکی از ویژگیهای این خودرو است که بسیار مورد استقبال قرار گرفت.همچنین موتور 1.9 لیتری کارآمد و قدرتمند سبب شد تا مزدا 6 به جایگاه دوم نقل مکان کند.
2004-فیات پاندا
همه فیات پاندا را به خاطر ویژگیهای عالیاش میشناختند.خودرویی کوچک، مقرون به صرفه با موتوری کارآمد و به همراه کابینی زیبا خودروی سال 2004 شد.
2005-تویوتاپریوس
تحولی در صنعت خودروسازی،نسل دوم این خودروی هیبریدی با بهبود ضعفهایش توانست خودروی سال شود.این اصلاحها بیشتر در ظاهر وعملکردخودرو به چشم میخورد.پریوسبا اختلاف 139 امتیاز سیتروئن C4 را شکست داد.
2006-رنوکلیو
نسل سومکلیوهم ادعای خودروی سال شدن کرد و خودروی سال هم شد.پس از 15 سال از عرضه سری اول،سری سوم هم نتیجه گرفت این یعنی یک موفقیت برای رنو در کلاس سوپر مینی.کلیوبا پنج امتیاز بیشتر اول شد و فولکس واگن هم به مقام دوم رسید،در این سالآلفارومئو158 هم سوم شد.
2007-فورد S-MAX
یک رقابت نزدیک در سال 2007 که با اختلاف 2 امتیازواکسهالکورسادوم شدو امپی وی فورد فاتح جایزه خودروی سال شد.مقرون به صرفه بودن،وجود 7صندلی وهندلینگعالی این خودرو را به پیروزی رساند.
2008-فیات 500
بازهمرقابت سوپر مینیها امااین باربین فیات و مزدا.فیات توانست از مزدا 2 33 امتیاز بیشتر در یافت کند و خودروی سال شود.طراحی زیبا و ظریف،کیفیت ساخت و فضای داخلی عالی از جمله ویژگیهایی است که مورد توجهداورانقرار گرفت.
2009-واکسهالinsignia
باز هم یکرقابتنزدیک که سبب شد تنها با 1امتیاز اختلاف، فوردفیستادوم وواکسهالاول شود.واکسهالتوانست 321 امتیاز بگیرد،طراحی زیبا،کیفیت ساخت و امکانات زیاد بیشترین امتیاز را دریافت کردند.
2010-فولکس واگنپولو
بالاخرهپولوهم توانست خودروی سال شود.پولواز تویوتا iQ 10 امتیاز بیشتر گرفت و مقام اول را به خود اختصاص داد.طراحی منسجم،فضای داخلی جادار و کارآمد و موتورهای پیشرفته این خودرو را به این پیروزی رساندند.
2011-نیسان لیف
اولین خودرویکاملاًالکتریکی هم در سال 2011 توانست خودروی سال اروپا شود.لیف 257 امتیازکسبکرد وجولیتایمحبوب را با 248 امتیاز راهی مقام دوم کرد.
2012-واکسهالآمپرا
خودرویی هیبریدی که برادر دوقلویشورولتولت میباشد.این خودرو از یک موتور 1.4 بنزینی و یک موتورالکتریکیبا توان 148 اسب بخار که از یک باتری یونلیتیوم16 کیلووات ساعتی تغذیه میکند،استفاده میکند.این خودرو با 330 امتیاز اول شد و فولکس واگنآپهم با 281 امتیاز به مقام دوم دست یافت.
2013-فولکس واگن گلف
پس از نسل سوم،حالا نوبت نسل هفتم است تا خودی نشان دهد.نسل هفتم گلف خودروی سال امسال شد.داور های بیشتر به کارآمدی موتور و سطح بالایی از تجهیزات ایمنی رای دادند.در این سال گلف توانست 414 امتیاز دریافت کند،تویوتا جیتی86 هم به 202 امتیاز رضایت داد و ولوو V40 هم با 189 امتیاز مقام سوم را از آن خود کرد.
آنچه در این مطلب به چشم میخورد،پیشرفت سریع صنعت خودروسازی اروپا میباشد اما متأسفانهدر کشور مااصلاًبه این مسئله توجه نمیشود و صنعت خودرو سازی ما مانند یک آب راکت است که گاهی نوساناتی را تجربه میکند.(مثلاًتولید پژو 405 25 سال پیش)به هر حال با خودروهای سال اروپا به طور خلاصه آشنا شدید،به نظر شما با اینتفاسیرکدام خودرو میتواند خودروی سال 2014 اروپا شود؟
در این میان خودروساز های زیادی توانستند مقام بیاورند اما فیات با 9 پیروزی،بیشترین عنوان قهرمانی را از آن خود کرده است.