فروش خودروهای جدید در آلمان برای اولین بار از ماه سپتامبر گذشته کاهش یافت و مدلهای دیزلی نیز با قوانین سفتوسخت تر در نظر گرفته شده برای کاهش آلایندگی دستوپنجه نرم کرده و البته فروش آنها نیز با افت مواجه شد.
فروش خودرو در بزرگترین بازار اروپا با افت 2.6 درصدی در ماه فوریه به 243602 دستگاه رسید. تحلیلهای قبلی نشان میداد که فروش خودرو در ماه گذشتهی میلادی باید حدود 2 درصد افزایش مییافت. هرچند این موضوع اتفاق نیفتاد.
سهم مدلهای دیزلی جدید از بازار خودروی آلمان نیز در ماه فوریه با 3.8 درصد افت به 43.4 درصد رسید که منعکس کنندهی افتی مشابه در فرانسه و اسپانیا است.
Peter Fuss کارشناس صنعت خودرو میگوید که خریداران به دلیل بحثهای صورت گرفته روی مقررات منع رانندگی و همچنین به خاطر افزایش قابلانتظار بهای خودروها به دلیل تلاش برای بهبود آلایندگی خودروها از خرید مدلهای دیزلی جدید اجتناب میکنند.
اشتوتگارت که وطن دو خودروساز مشهور یعنی مرسدس بنز و پورشه است اعلام کرده از سال آینده و در روزهایی که آلودگی شدیدی وجود دارد تردد خودروهای دیزلیای که نتوانند محدودیتهای آلایندگی جدید را پاس کنند ممنوع خواهد شد.
از زمان وقوع جریان معروف دیزل گیت فولکسواگن که در آن شاهد کشف نرمافزار تقلب در حدود 11 میلیون خودروی این شرکت بودیم، موضوع آلایندگی خودروهای دیزلی بیشتر از گذشته زیر ذرهبین بوده است.
دیگر بازارهای خودرویی اروپایی در ماه فوریه عملکرد متغیری داشتند به گونهای فروش خودروهای جدید در ایتالیا با رشد مواجه شد (6.2 درصد) اما بازار فرانسه افت 2.9 درصدی داشت و البته بازار اسپانیا نیز تغییر چندانی را نشان نداد.