رنو 5 توربو II مسلماً یکی از داغترین هاچبکها در کل دوران است. این خودرو در سال 1983 معرفی شده و نسخهای سبکتر از مدل توربو بود که فقط سه سال قبل معرفی شده بود. این هاچبک اسپرت زائیدهٔ افکار معاون بخش تولیدات رنو «Jean Terramorsi» بود که پس از دیدن موفقیت لانچیا استراتوس این ایده را مطرح کرده به امید آنکه این خودروساز فرانسوی هم بتواند به موفقیت هاچبک پنجدر لانچیا دست یابد.
بنابراین مانند استراتوس، در رنو 5 توربو هم پیشرانه به عقب خودرو منتقل شد هرچند که این موتور یک واحد کوچک 1.4 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بود که فقط 160 اسب بخار قدرت و 221 نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. یعنی قدرتی که میشد در یک هوندا سیویک معمولی دریافت کرد. گیربکس این خودرو هم از نوع 5 سرعتهٔ دستی بود که نیرو را به چرخهای عقب انتقال میداد و سیستم تعلیق هم به سبک مسابقهای تنظیم شده بود.
هرچند این خودرو از بدنۀ اصلاحشدۀ رنو 5 استاندارد استفاده میکرد و در ظاهر شبیه آن بود اما ویژگیهای مکانیکی کاملاً متفاوتی با نسخۀ استاندارد رنو 5 داشت چراکه در توربو بجای ترکیب موتور جلو/محور جلوی نسخۀ استاندارد، موتور پشت سر راننده و تقریباً در میانۀ خودرو قرار گرفته بود و نیروی آن به چرخهای عقب انتقال پیدا میکرد. همچنین رنو 5 توربو در زمان معرفی، قدرتمندترین خودروی ساخت فرانسه بود.
تنها 5 هزار دستگاه رنو 5 توربو تولید شد که فقط 3200 دستگاه آنها از نوع توربو II بودند. حالا یک دستگاه رنو پنج توربو II به حراج گذاشته شده است که تنها 5900 کیلومتر کارکرد دارد و در شرایطی مشابه صفر نگهداری شده است. این هاچبک موتور وسط فرانسوی در ماه فوریه (بهمن) در حراجی RM Sotheby پاریس به حراج گذاشته خواهد شد.
همهچیز در این خودرو اصلی و فابریک است. بخش بیرونی آن دارای رنگ سفید اصلی کارخانهای بوده و رینگها، لاستیکها، چراغهای جلو، چراغهای عقب و حتی مه شکنها همگی اصلی هستند. با توجه به کارکرد بسیار کم این رنو 5، میتوان گفت که احتمالاً بیشتر عمر خود را در یک پارکینگ گذرانده است.
اما شما میتوانید این وضعیت را تغییر دهید زیرا این رنو 5 توربو II همانطور که اشاره شد در تاریخ 8 فوریهٔ 2017 در پاریس به حراج گذاشته خواهد شد و هرکسی آنرا خریداری کند میتواند با آن لذت رانندگی با یک هاچبک داغ موتور وسط کلاسیک را تجربه نماید. هیچ برآورد قیمت اولیهای از این خودرو اعلام نشده است اما نمونههای قبلی رنو 5 توربو II با قیمتهایی در حدود 80 هزار دلار فروخته شدهاند و این یعنی این نمونهٔ به حراج گذاشته شده هم هرگز ارزان نخواهد بود.