جنگ داخلی، فورد GT در برابر شورولت کوروت Z06 و دوج وایپر ACR

جنگ داخلی، فورد GT در برابر شورولت کوروت Z06 و دوج وایپر ACR

فورد به‌تازگی باافتخار اعلام کرده است که نسل جدید سوپراسپرت GT این شرکت در طول آزمایشی در یک پیست در برابر دو رقیب کاملاً جدی و قدرتمند اروپایی یعنی فراری 458 اسپشیاله و مک‌لارن 675LT به پیروزی دست یافته است که این دستاوردی باورنکردنی برای یک سوپراسپرت آمریکایی محسوب می‌شود؛ اما ممکن است مناسب‌تر باشد که فورد GT را در برابر هم‌وطنان خود یعنی شورولت کوروت Z06 و دوج وایپر ACR قرار دهیم. البته مطمئناً این دو رقیب، نسخه‌هایی قدرتمندی از خودروهای اسپرت استاندارد هستند درحالی‌که فورد GT سوپراسپرتی فوق‌العاده و با قیمتی بسیار بالا است که تنها 250 دستگاه از آن در هرسال تولید می‌شود اما بر روی کاغذ این سه سوپراسپرت آمریکایی شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند.

ford-gt-dodge-viper-acr-che

در این رابطه چند سؤال ساده در ذهن همهٔ ما وجود دارد. کدام‌یک از این سه سوپراسپرت سریع‌ترین است؟ کدام‌یک از آن‌ها بیشترین چسبندگی را دارد؟ و یا کدام‌یک سریع‌ترین لپ تایم (زمان پیمودن یک دور پیست) را خواهد داشت؟ متأسفانه باید مدت‌زمانی طولانی صبر کنیم تا بتوانیم با فورد GT رانندگی کرده و آن‌را در دنیای واقعی در برابر کوروت Z06 و وایپر ACR قرار دهیم بنابراین در حال حاضر قصد داریم ببینیم بیضی آبی بر روی کاغذ در برابر رقبای خود چگونه عمل می‌کند.

viper-vs-corvette-vs-gt

قوای محرکه

این سه سوپراسپرت از پیشرانه‌های بسیار متفاوتی استفاده می‌کنند اما درعین‌حال آمار و ارقام قدرت آن‌ها تا حد زیادی به هم شباهت دارد. فورد خودرویی است که از مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین موتور در این گروه برخوردار است. موتوری با تنها شش سیلندر و یک جفت توربوشارژر. در سوی دیگر پیشرانهٔ عظیم 8.4 لیتری V10 وایپر مانند یادگاری از دوران گذشته به نظر می‌رسد درحالی‌که کوروت نیز به مجهز به یک موتور 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ با تزریق مستقیم سوخت و سیستم غیرفعال سازی سیلندرها است. بااین‌حال هر سه موتور از نظر خروجی بسیار نزدیک به هم عمل کرده‌اند به‌گونه‌ای که در بخش قدرت تنها 5 اسب بخار اختلاف میان آن‌ها وجود دارد؛ اما از لحاظ گشتاور، موتور کم‌حجم‌تر فورد 135 نیوتن متر گشتاور کمتری از شورولت و 67 نیوتن متر کمتر از دوج تولید می‌کند.

ford-gt-2017-1600-02

در قسمت حداکثر سرعت، فورد با 350 کیلومتر در ساعت، رهبر مطلق میدان است. وایپر ACR اما حداکثر سرعتی برابر با تنها 285 کیلومتر در ساعت دارد که به‌مراتب کمتر از حداکثر سرعت 310 کیلومتر در ساعت دیگر مدل‌های وایپر است که این امر به خاطر داون‌فورس عظیم و ضریب درگ بالای ACR است. این در حالی است که حداکثر سرعت کوروت Z06 دقیقاً مشخص نیست اما احتمالاً این خودرو می‌تواند به حداکثر سرعت 320 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

dodge-viper_acr-2016-1600-02

در بخش شتاب صفرتاصد، فورد هنوز زمان GT را اعلام نکرده است ولی کوروت Z06 می‌تواند زیر 3 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند درحالی‌که دوج گفته است وایپر ACR با وزن سبک‌تر و لاستیک‌های چسبنده می‌تواند همین کار را در حدود 3.5 ثانیه انجام دهد. بااین‌حال به نظر می‌رسد فورد GT بتواند در شتاب صفر تا 96 کیلومتر دو رقیب خود را شکست دهد.

chevrolet-corvette_z06-2015-1024-03

فورد GT شورولت کوروت Z06 دوج وایپر ACR
پیشرانه 3.5 لیتری V6 بای‌توربو 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ 8.4 لیتری V10
قدرت 647 اسب بخار 650 اسب بخار 645 اسب بخار
گشتاور 745 نیوتن متر 880 نیوتن متر 813 نیوتن متر
گیربکس 7 سرعته دوکلاچه 7 سرعته دستی 6 سرعته دستی
محور محرک عقب عقب عقب
شتاب صفر تا 96 2.9 ثانیه 3.5 ثانیه (حدودی)
حداکثر سرعت 350 کیلومتر در ساعت 320 کیلومتر در ساعت 285 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت 16.8 لیتر (ترکیبی) 13 لیتر (ترکیبی) 16.8 لیتر (ترکیبی)
قیمت پایه 450,000 دلار (تقریبی) 79,450 دلار 118,795 دلار

ساختار و وزن

فورد GT به لطف استفاده از فیبر کربن در ساختار بدنه‌اش سبک‌ترین خودروی این جمع است. هرچند فورد یک رول کیج فولادی را در این خودرو تعبیه کرده است اما استفاده از یک ساب‌فریم آلومینیومی و کاربرد گستردهٔ آلومینیوم در ساختار خودرو کمک شایانی کرده است که وزن GT به کمترین حد ممکن برسد. همچنین خریداران حتی می‌توانند رینگ‌های فیبر کربنی را برای این سوپراسپرت سفارش دهند که هرکدام نزدیک به یک کیلوگرم وزن کمتری دارند؛ اما این بدان معنا نیست که دوج و شورولت سنگین هستند. در کوروت Z06 مهندسان از یک شاسی فضای آلومینیومی به همراه فیبر کربن در سقف، کاپوت و قطعات آئرودینامیکی استفاده کرده‌اند اما بااین‌وجود کوروت هنوز هم سنگین‌ترین خودرو در بین این سه سوپراسپرت است. وایپر ACR هم در ساختار خود از ترکیبی از فولاد، آلومینیوم و حتی منیزیوم استفاده کرده و از فیبر کربن هم در قطعاتی مانند سقف، کاپوت، درِ عقبی، بال‌ها و اسپلیترها استفاده شده است.

chevrolet-corvette_z06-2015-1024-16

ford-gt-2017-1024-18

dodge-viper_acr-1

فورد GT شورولت کوروت Z06 دوج وایپر ACR
وزن 1385 کیلوگرم 1598 کیلوگرم 1530 کیلوگرم

تعلیق و هندلینگ

در سیستم تعلیق فورد، دامپرهای Multimatic، نرخ نوسان فنرها و ارتفاع سواری همگی از طریق کنترل الکتریکی قابل تنظیم هستند و GT از این لحاظ بر دو خودروی رقیب برتری کاملی دارد. این بدان معنا است که در فورد GT می‌توان ارتفاع از سطح زمین را از 11.43 سانتیمتر استاندارد به 7 سانتیمتر کاهش داد. این امر موجب پایین آمد مرکز ثقل خودرو می‌گردد که درنتیجه به ارائهٔ عملکردی عالی در پیچ‌ها کمک می‌کند.

ford-gt-2017-1024-29

اگر می‌خواهید سیستم تعلیق وایپر ACR را تنظیم کنید، گزینه‌های زیاد و تنظیمات فراوانی را در پیش رو خواهید داشت. آرایش تعلیق Coilover در هر چهارچرخ این خودرو 10 تنظیم مختلف دارند و همچنین راننده می‌تواند ارتفاع هر گوشه از خودرو را در محدوده‌ای تا 7.6 سانتیمتر تنظیم کند. این تعلیق عالی در کنار تنظیمات آئرودینامیکی مختلف موجب شده که یک رانندهٔ حرفه‌ای بتواند با ACR بهترین عملکرد را در پیست‌ها داشته باشد.

chevrolet-corvette_z06-2015-1024-57

کوروت Z06 نیز دارای ویژگی‌های خاصی در تعلیق خود است که شاید بتوان آن‌را از این لحاظ بین فورد و دوج قرار داد. این خودرو مجهز به کنترل تعلیق مغناطیسی است که می‌توان تنظیمات تعلیق را راحت‌تر و با استفاده از انتخاب‌گر حالات رانندگی تغییر داد. البته کوروت Z06 برخلاف وایپر و GT هیچ تنظیم ارتفاعی را ارائه نمی‌کند اما تجربهٔ رانندگی با آن نشان داده که تعلیق Z06 هنوز هم بسیار انعطاف‌پذیر است. تعلیق Magnetorheological و دیفرانسیل با کنترل الکترونیکی در کوروت Z06 کمک می‌کنند که تمام قدرت خود را به‌طور مؤثر در اختیار راننده قرار دهد.

dodge-viper_acr-2016-1024-2b

فورد GT شورولت کوروت Z06 دوج وایپر ACR
تنظیم تعلیق کاملاً قابل تنظیم کنترل سواری مغناطیسی تنظیم دستی دامپرها و قابلیت تنظیم ارتفاع
ترمزهای استاندارد دیسک‌های 15.5 اینچی جلو/14.2 اینچی عقب دیسک‌های 14.6 اینچی جلو/14.4 اینچی عقب دیسک‌های 15.4 اینچی جلو/14.2 اینچی عقب
دیفرانسیل لغزش محدود لغزش محدود با کنترل الکترونیکی لغزش محدود
لاستیک‌های استاندارد میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2 میشلن پایلوت سوپر اسپرت کومهو Ecsta V720
شتاب جانبی 1.2 جی 1.15 جی

عملکرد آئرودینامیکی

هر سهٔ این خودروها از قطعات آئرودینامیکی تهاجمی برای فشردن هرچه بیشتر لاستیک‌های خود به سطح زمین استفاده می‌کنند. در فورد GT، همهٔ کارها توسط کامپیوتر انجام می‌شود. شکل بدنهٔ غیرمعمول خودرو که با صرف زمان زیادی در تونل باد طراحی شده است قطعاً به بهبود آئرودینامیک آن کمک می‌کند اما بال عقب آن نیز قابلیت تنظیم بسیار زیادی دارد. این بال زاویه خود را با توجه به شرایط مختلف رانندگی تغییر می‌دهد. مثلاً هنگام پیچیدن چسبندگی خودرو را بالا می‌برد اما هنگام حرکت با سرعت 350 کیلومتر در ساعت ضریب درگ را به حداقل می‌رساند.

ford-gt-2017-1600-12

کوروت و وایپر ACR هم کیت آئرودینامیکی قابل تنظیم دارند اما اسپویلرها و بال‌های آن‌ها باید پیش از شروع رانندگی تنظیم گردند. Z06 سه سطح مختلف عملکرد آئرودینامیکی را در پکیج‌های سفارشی ارائه می‌کند. شورولت می‌گوید تهاجمی‌ترین پکیج این خودرو که Z07 Performance نام دارد، داون‌فورسی بیشتر از تمامی خودروهای جنرال موتورز تولید می‌کند. این پکیج بال‌های فیبر کربنی قابل تنظیم و اسپلیترها را به Z06 اضافه می‌کند که 135 کیلوگرم داون‌فورس بیشتر در سرعت‌های بالا تولید می‌کنند.

chevrolet-corvette_z06-2015-1024-42

وایپر ACR نیز با دو پکیج داون‌فورس مختلف عرضه می‌شود. ACR استاندارد به لطف بال عقب عظیم و دیگر قسمت‌های آئرودینامیکی مختلف، در هنگام حرکت با سرعت 240 کیلومتر در ساعت 500 کیلوگرم داون‌فورس تولید می‌کند؛ اما پکیج Extreme Aero حتی بال قابل تنظیم بزرگ‌تری را ارائه می‌کند که داون‌فورس خودرو را به رقم باورنکردنی بیش از 545 کیلوگرم افزایش می‌دهد. این امر نشان می‌دهد که چرا وایپر ACR می‌تواند پیچ‌ها را با سرعت شگفت‌آوری طی کند. همچنین این داون‌فورس عظیم مشخص می‌کند که چرا حداکثر سرعت ACR پایین‌تر از دیگر نسخه‌های وایپر است.

dodge-viper_acr-2016-1600-1e

زمان طی یک دور پیست

با تمامی این موارد، عملکرد این سه سوپراسپرت آمریکایی در پیست چگونه خواهد بود؟ تا زمانی که هر سهٔ آن‌ها را باهم در یک پیست مورد آزمایش قرار ندهیم سخت است که بخواهیم به این سؤال پاسخ دهیم. فورد می‌گوید که GT یک فراری 458 اسپشیاله و یک مک‌لارن 675LT را در پیستی در کانادا شکست داده است بنابراین این نشان می‌دهد که فورد GT می‌تواند لپ تایم‌های بسیار خوبی را به ثبت برساند.

2017-ford-gt

اما وایپر ACR در پیست‌های سراسر آمریکا مورد آزمایش قرار گرفته و توانسته است بهترین لپ تایم‌ها را در برابر سوپراسپرت‌هایی به‌مراتب گران‌تر از خود (بخوانید اروپایی) به ثبت برساند درحالی‌که کوروت Z06 نیز در پیست‌ها عملکردی مشابه وایپر از خود نشان داده است. آزمون مستقل این دو سوپراسپرت اما برتری وایپر ACR را نشان می‌دهد ولی به میزانی بسیار جزئی به‌گونه‌ای که در آزمایش کارانددرایور در پیست Virginia International Raceway، دوج توانست یک دور پیست را در 2 دقیقه و 44 ثانیه و 4 دهم ثانیه و کوروت در 2 دقیقه و 44 ثانیه و 6 دهم ثانیه طی کنند.

chevrolet-corvette_z06-2015

viper-acr

نتیجه

اعداد و مشخصات این سه سوپراسپرت آمریکایی بسیار نزدیک به هم هستند. هر سهٔ آن‌ها کاملاً قدرتمند هستند و نشان می‌دهند که خودروسازان آمریکایی تا چه حد در شتاب، ترمز، چسبندگی و… پیشرفت داشته‌اند. بااین‌حال روشن است که فورد GT پیشرفته‌ترین سوپراسپرت آمریکایی بوده و بیشتر از دو خودروی دیگر متعلق به آینده به نظر می‌رسد. پلت‌فرم کاملاً سفارشی و همچنین برچسب قیمتی باورنکردنی این خودرو، آن‌را از Z06 و ACR جدا کرده و به‌عنوان رهبر تکتولوژی قرار می‌دهد. همچنین بر اساس آنچه که ما تاکنون میدانیم، هیچ بخش روشنی وجود ندارد که فورد GT از نظر عملکرد در پس رقبای خود قرار گیرد. درواقع این ماشین با تعلیق قابل تنظیم، آئرودینامیک فعال پیشرفته، وزن کمتر و پیشرانهٔ بای‌توربو، خصوصاً از لحاظ رکوردهای لپ تایم، تهدیدی جدی برای دیگر سوپراسپرت‌ها محسوب می‌شود. ما فقط باید صبر کنیم تا زمانی که بتوانیم این خودروها را به یک پیست مسابقه برده و مورد آزمون‌های واقعی قرار دهیم تا در این رابطه مطمئن شویم.

chevrolet-corvette_z06-2015-1024-62

ford-gt-2017-1024-31

dodge-viper_acr-2016-1024-3a

chevrolet-corvette_z06-2015-1024-59

ford-gt-2017-1024-2e

dodge-viper_acr-2016-1024-34

منبع: Motor1

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *