ما همیشه شاهد جنگهای اسب بخاری بین بامو، مرسدس بنز و آئودی بودهایم؛ اما این جنگ هماکنون به دیگر حوزهها نیز کشیده شده و برندهای لوکستر با پیشرانههای دوازده سیلندر آتش این جنگ را شعلهور کردهاند.
درحالیکه معمولاً جنگهای قدرت بین مدلهایی چون M3،C63 و RS4 یا مدلهایی نظیر M5،E63 و RS6 بوده اما این بار سه خودروساز لوکس در سطح بسیار بالایی از بازار وارد میدان شدهاند. این سه خودرو عبارتاند از بنتلی، رولزرویس و مایباخ. تاکنون بنتلی در این جنگ پایینتر از حریفان قرار داشته است. رولزرویس و مایباخ به تازگی مدلهای توانای خود را عرضه کرده و بنتلی را تحتفشار گذاشتهاند.
اوایل امسال رولزرویس با معرفی نشان مشکی Black Badge جنگ جدیدی را آغاز کرد. مدلهای کوپهی ریث و سدان گوست که از این نشان سود میبرند از همان پیشرانهی 12 سیلندر 6 لیتری توئین توربوی مدلهای استاندارد استفاده میکنند اما خروجی آنها افزایش یافته است. درحالیکه گوست استاندارد قدرت 563 اسبی و گشتاور 820 نیوتون متری دارد اما گوست مشکی نشان خروجی 603 اسبی و گشتاور 841 نیوتون متری دارد. ریث حتی قدرتمندتر بوده و خروجی پیشرانهی آن در دو مدل استاندارد و مشکی به 624 اسب بخار میرسد. البته گشتاور نسخهی مشکی از 800 به 870 نیوتون متر رسیده است.
دایملر نیز چند هفته پیش با رونمایی از مرسدس-مایباخ S650 کابریولت خودی نشان داد. برای اولین بار از زمان احیای این برند، مایباخ دست روی مدلی دو درب و کانورتیبل گذاشته است؛ اما نکتهی مهمتر اینکه این خودرو از پیشرانههای قدرتمندتری سود میبرد. همانند مایباخ S600 سدان، مدل S650 از پیشرانهی 12 سیلندر 6 لیتری توئین توربو نیرو میگیرد اما قدرت آن به سطح جدیدی رسیده است. بجای قدرت 523 اسب بخاری و گشتاور 830 نیوتون متری مدل S600، این خودرو خروجی عظیم 621 اسب بخاری و گشتاور 1000 نیوتون متری دارد.
این میزان قدرت را با بنتلی کانتیننتال GT مقایسه کنید که خروجی پیشرانهی 12 سیلندر 6 لیتری توئین توربوی آن 582 اسب بخار و 724 نیوتون متر است. مدل سطح بالای اسپید نیز قدرت 633 اسبی و گشتاور 841 نیوتون متری دارد. مدلهای کانورتیبل و سدان فلایینگ اسپور نیز با همین میزان خروجی در دسترس هستند.
این میزان اسب بخار بنتلی بیشتر از دو خودروی دیگر است اما در بحث گشتاور بنتلی در برابر مرسدس حرفی برای گفتن ندارد. میانگین دو واحد ذکر شده در رولزرویس بالاتر از بنتلی است اما در این بخش مایباخ هر دو رقیب را پشت سر میگذارد.
نسخهی تولید محدود S650 کابریولت تنها مایباخی است که از پیشرانهی یاد شده استفاده میکند هرچند این پیشرانه در مدلهای AMG S65 سدان، کوپه و کانورتیبل و نیز SL65 رودستر و G65 در دسترس هستند. با بهروزرسانی S کلاس در سال 2017، از اینکه ببینیم مرسدس مدل سدان مایباخ S650 را نیز با فاصلهی بین محور طولانیتر و راحتی فوقالعاده عرضه کرده اصلاً تعجب نخواهیم کرد.
منبع: carscoops