چهارمین نسل تویوتا پرادو ابتدا با مدل 2009 میلادی وارد بازارهای جهانی شد. این مدل همچون گذشته با دو نسخه پنج درب و سه درب عرضه میشود که مدلهای پنج درب آن با دو تریم TXL (مدلهای وارداتی) و VXL قابل سفارش خواهند بود . . .
چهارمین نسل پرادو که در بازار آمریکای شمالی با اندکی تغییرات تحت نام لکسوسGX450 به فروش میرسد، دارای ظاهری تغییر یافته ازجمله در سپرهای جلو/عقب، چراغها و آینههای جانبی است که نمای بهروزتری را تداعی میکند.
در فضای درونی خودرو نیز یکی از بزرگترین تفاوتهای نسل چهارم پرادو با مدلهای گذشته آن، ردیف سوم صندلیهاست؛ در گذشته این ردیف شامل سه صندلی با قابلیت برداشتن یا حذف از کابین بود اما حال تبدیل به دو صندلی جدید شده که تنها قابلیت خواباندن را دارند. بنابراین میتوان حدس زد که چرا حجم محفظه عقب آن از 170 لیتر به 150 لیتر در مدلهای جدید رسیده است.
مدلهای جدید پرادو مانند نسل قبلی خود، دارای زاپاسی هستند که میتواند در زیر خودرو یا در پشت درب عقب نصب شود؛ به عنوان مثال در بازار انگلستان تویوتا پرادو تنها با زاپاس زیر قابل سفارش است درحالیکه در کشورهایی مانند آرژانتین و استرالیا با زاپاسی که پشت درب عقبی خودرو تعبیه شده عرضه میشود.
حال اندکی به ابعاد کلی خودرو دقت کنیم؛ پرادوهای جدید در طول و عرض به ترتیب 40 و 25 میلیمتر بزرگتر شدهاند درحالیکه از ارتفاع خودرو چیزی در حدود 50 میلیمتر کاسته شده؛ فاصله محوری خودرو نیز از 2790 میلیمتر به 2850 میلیمتر رسیده است.
در بازارهای جهانی تویوتا پرادو تنها با دو پیشرانه بنزینی و دو پیشرانه دیزلی عرضه میشود. نسخههای بنزینی آن شامل 2.7 لیتری چهارسیلندر با قدرت 160 اسببخار و 4.0 لیتری شش سیلندر با قدرت 271 اسببخار است. پیشرانه 3.0 لیتری دیزلی آن نیز 94 اسببخار قدرت دارد درحالیکه مدل توربو دیزلی آن تا 170 اسببخار قدرت تولید میکند. مدلهای پنج درب پرادو در سه تیپ با نامهای GX , GXL و VX عرضه شده و مدلهای سه درب آن شامل تیپهای SX و ZR میشوند.
اما با این مقدمه کوتاه به سراغ پرادوهایی میرویم که توسط نمایندگی ایرتویا به فروش میرسند. ایرتویا برای سال 2012 مدلهای Off-Road و On-Road پنج درب و یک مدل سه درب راهی بازار داخلی کرده که همگی آنها نیز دو دیفرانسیل (4WD) خواهند بود.
مدلهای پنج درب وارداتی دارای گیربکس پنج سرعته اتومات هستند که نسبت به گذشته اگرچه ضرایب دندههای آن بهبود یافته اما به نظر میرسد این تغییر بیشتر برای کاهش مصرف سوخت خودرو اعمال شده نه برای یک رانندگی اسپرتتر! پیشرانه V6 این مدل با حجم دقیق 3956 سیسی قادر به تولید 271 اسببخار قدرت در دور 5600 و 381 نیوتنمتر گشتاور در دور 4400 است. وزن خالص این خودرو 2355 کیلوگرم بوده و رینگهای 18 اینچی با تایرهای 265 میلیمتری دارند. مصرف ترکیبی این مدل 12.5 لیتر و حجم باک بنزین آن نیز 87+150 لیتر است.
مهمترین وجه تمایز مدلهای Off-Road و On-Road وارداتی، در سیستمهای ترمز و پایداری و همچنین در سیستم پخش صوتی و چندرسانهای آنها خلاصه میشود؛ در اینجا به صورت مختصر به برخی از تفاوتهای هر دو مدل اشاره میکنیم:
مدلهای On-Road : سامانه HAC (کنترل حرکت اولیه در شیبها) و DAC (کمکی ترمز در سرپایینی)، سیستم کمکی پارک خودرو، کروز کنترل با رادار فعال و ترمزهای اضطراری، مجهز به سه دوربین (آینه سمت راست راننده، جلوپنجره و عقب)، GPS با نمایشگر 7 اینچی، DVD چنجر با 14 بلندگوی حرفهای JBL.
مدلهای Off-Road : سامانه Crawl Control، کروز کنترل، مجهز به چهار دوربین (آینههای جانبی، جلوپنجره و عقب)، CD چنجر با 9 بلندگو، قفل دیفرانسیل عقب، انتخاب حالت تعلیق با دو مود Sport یا Comfort.
مدلهای سه درب وارداتی نیز که با گیربکس چهار دنده اتومات به ایران آمدهاند دارای پیشرانهای چهارسیلندر با حجم دقیق 2694 سیسی هستند که توانایی تولید 161 اسببخار قدرت در دور 5200 و 246 نیوتنمتر گشتاور در دور 3800 را دارند. پرادوهای سه درب با طولی 4485 میلیمتری خود، در حدود 445 میلیمتر کوچکتر از مدلهای پنجدرب بوده و فاصله محوری آنها نیز 335 میلیمتر کوتاهتر است. رینگهای 17 اینچی با تایرهای 245 میلیمتری، وزن خالص 2095 کیلوگرمی و همچنین باک بنزینی به حجم 87 لیتر از دیگر مشخصههای این مدل خواهند بود.
همگی مدلهای 2012 وارداتی دارای 60 ماه یا 100 کیلومتر گارانتی هستند. هماکنون قیمت مدلهای پنج درب (TXL) پرادو 128,000,000 میلیون تومان و قیمت مدلهای دو درب (TXL) آن نیز 106,000,000 میلیون تومان است.