آغاز این هفته را با یک پیشنهاد چشمگیر از سوی معاون وزیر صنعت شروع می کنیم. البته این پیشنهاد را قبلا سردار رویانیان هم مطرح کرده بود. حسین هاشمی که سخنگوی ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت نیز می باشد در گفت و گو با روزنامه دنیای اقتصاد، کاهش رسمی تعرفه واردات خودروهای الکتریکی و هایبریدی را خواستار شد. خدا پدر کسانی که بدنبال واردات خودروهای کم مصرف و با آلودگی کمتر هستند و یا دلشان برای رانندگان ایرانی می سوزد را رحمت کند!
طبق مصوبه قبلی ستاد خودروهای هایبریدی در سه سطح میکرو، میدل و فول با تعرفه هایی کمتر وارد کشور خواهند شد. مثلا خودرویی با مصرف سوخت زیر سه لیتر 60 درصد کاهش تعرفه واردات را شاهد خواهد بود.
به صفر رساندن تعرفه واردات خودروهای الکتریکی نیز از خواسته های ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت می باشد. گرچه چالش اصلی تامین ایستگاههای شارژ برای این خودروها را نیز باید در نظر داشت.
بد نیست که قیمت بعضی از این خودروها را ببینید:
نیسان لیف الکتریکی 32 هزار دلار
شورولت ولت پلاگین هایبرید با مصرف سوخت 3.9 لیتر 40 هزار دلار
هوندا اینسایت با مصرف 5.6 لیتر 18,300 دلار
لکسس CT 200h با مصرف 5.6 لیتر 29 هزار دلار
تویوتا کمری هایبرید با مصرف 5.7 لیتر 25,900 دلار
هیوندای سوناتای هایبرید با مصرف سوخت 6.3 لیتر 25,800 دلار
سایپا در آیینه خودش
سایپا از تعویق عرضه خودروی تندر SR خبر داده و درست کردن چشم و ابروی این خودرو هم ظاهرا خیلی مشکل بوده چون وقتی پروژه هایی مثل تونل های شهری و بزرگراههای دو طبقه و 19 فاز پارس جنوبی و غیره را می توانیم سر موقع و در مواقعی زودتر به سرانجام برسانیم، عوض کردن چهار چراغ صد درصد یک مشکل فلسفی-تکنولوژیک اساسی بوده و هیچ ارتباطی با کسب مجوز افزایش 10 درصدی قیمت محصولات سایپا ندارد! زمان وعده داده شده جدید هم اواسط تیر ماه است.
تندر فعلی هم با پیش پرداخت 12 میلیون و با تحویل شهریور ماه در سایپا در جریان است.
سایپا نیوز هم با اعلام استقبال گسترده مردم و مسولان اکراینی از خودروی تیبا و سایپا 132، از عرضه تیبا با قیمت نمایشگاهی (لابد با تخفیف ویژه) 14 و نیم میلیونی خبر داده است. بازدیدکنندگان این غرفه ویژگیهای محصولات نامبرده را زیبایی، مصرف سوخت پایین، استحکام و قیمت اقتصادی دانسته اند. بنظر شما بازدیدکنندگان یادشده در حالت عادی قرار داشته اند؟ شاید هم سایپای زرنگ دو تا خودروی آلمانی را با تعویض آرم آنها در نمایشگاه قرار داده است! برای جلوگیری از دادگاهی شدن سردبیر همه موارد گفته شده را کلا تکذیب می کنیم. به هر حال شنونده باید عاقل باشد که خوشبختانه هست.
رانا استارت می خورد؟
مدیرعامل شرکت تام ایران خودرو اعلام کرده که خط تولید رانا به بهره برداری رسیده و در حال تنظیمات نهایی برای رسیدن به کیفیت مد نظر خود می باشند. این پروژه بدون استفاده از کارشناسان خارجی در هیچ سطحی اعم از مشاوره، مدیرت، طراحی، نصب و مهندسی انجام شده است.
همچنین ایکوپرس از استقبال اکراینی ها از رانا در نمایشگاه کیف خبر داده است. ویکتور گورنیک معاون مدیر کل توسعه صنعتی وزارت توسعه اقتصادی و بازرگانی اوکراین نیز تاکید کرد که ایران خودرو در حد و اندازه یک خودرو ساز معتبر رقیب جدی برای شرکت های خودروساز چینی در این نمایشگاه به شمار می رود. ظاهرا به نظر ایشان نباید این محصولات را با محصولات خودروسازان نامعتبر اروپایی و ژاپنی مقایسه کرد!