در روزهای پایانی سال 1387 شرکت سیتکو زیرمجموعه ی ایران خودرو برای معرفی جدیدترین محصول پژو در ایران از خبرنگاران دعوت کرد تا یک روز را با این اتومبیل رانندگی کرده و آن را بیازمایند . این اقدام که برای اولین بار به این صورت در کشور انجام شد باعث شد تا این اتومبیل به خوبی در نشریات معرفی گردیده و علاقمندان به راحتی اطلاعات مورد نیاز خود را در مورد 407 بیابند. مسیری که برای تست 407 انتخاب شده بود از اصفهان آغاز شده و انواع راه ها از اتوبان گرفته تا جاده های ناهموار را شامل میشد. کل مسیر حدود 300 کیلومتر بود و خبرنگاران حق انتخاب بین هر دو نوع اتوماتیک و دنده ای را داشتند، گزارشی که میخوانید حاصل تجربه ی رانندگی با 407 در دو نوع دنده ای و اتوماتیک در این مسیرهاست.
ظاهر:
چهره اتومبیل در ظاهر و با نگاه کلی بدون عیب و نقص اساسی به نظر می رسد شاید در جزئیاتی بتوان موارد غیرعادی دید ولی این غیرهادی بودن بعد از چند لحظه در ذهن بیننده به نوآوری تبدیل میشود ، فراموش نکنیم که تمام محصولات پژو در بدو معرفی غیرعادی شمرده میشدند ولی به سرعت جای خود را در دل مردم باز کرده و در کشور خودمان نیز طرفداران بسیار زیادی از لحاظ زیبایی بدنه پیدا کردند. چراغ های کشیده جلو شخصیت خاصی به 407 داده و اصالت در طراحی را به دلیل شباهت به تمام محصولات دیگر پژو میرساند، ستون جلو دارای شیب بسیار زیادی بوده و شیشه جلو بسیار بزرگ است که دید فوق العاده به راننده داده ولی محل قرارگیری ستون کمی غیر عادی است. در عقب اتومبیل با ستونی بسیار کم ارتفاع ولی پهن مواجه هستیم که به صورتی جالب از دید سرنشینان عقب و حتی راننده نکاسته است.
ابعاد کلی اتومبیل عبارت است از: 469 سانتی متر طول، 181 سانتی متر عرض و 144 سانتی متر ارتفاع. اندازه اتومبیل کوچکتر از اندازه ای است که به نظر میرسد.
تنها ایراد اتومبیل در بدنه را میتوان طرح بزرگ جلو دانست که در پارکینگ های کوچک کمی مشکل ساز خواهد بود. در رانندگی روزمره نیز به علت فاصله زیاد جلوی اتومبیل با چرخ های جلو و محل قرارگیری راننده ، نمیتوان به درستی محل جلوی اتومبیل را درک کرد. مدیریت پژو این امر را به علت طراحی ضرب گیر های متعدد در جلوی شاسی و ایجاد فضای جاذب انرژی در جلو دانسته و آنرا با بهبود آیرودینامیک و ایمنی توجیح کرده اند. این مدل دارای ضریب پسا 0.29 است که رقم بسیار خوبی محسوب میشود. برای کنترل قسمت جلوی اتومبیل از سنسورهای پارک به صورت استاندارد استفاده شده است.
موتور و گیربکس:
اساس موتور 407 با زانتیا مشترک بوده ولی در مواردی بهیته سازی شده تا آلایندگی آن بسیار کاهش یافته و نحوه ارسال قدرت اندکی بهبود یابد. این موتور چهار سیلندر دارای 1997 سی سی حجم بوده و به صورت عرضی در بدنه جای گرفته است. حداکثر قدرت 140 اسب بخار در دور موتور 6000 و حداکثر گشتاور 200 نیوتون متر در 4000 دور بر دقیقه به چرخ های جلو میرسند. موتور دارای بلوک آلومینیومی و سر سیلندر آلیاژ سبک با 16 سوپاپ است. گیربکس در مدل دستی دارای 5 دنده جلو و در مدل اتوماتیک دارای 4 دنده در جلو است. متأسفانه موتور در مدلهای وارداتی به ایران اندکی ضعیف بوده و انتظار بیشتری از آن میرود. موتورهای 6 سیلندر قوی تر با اختلاف قیمت اندک در 407 هایی که در اروپا فروخته میشوند وجود دارند ولی به هرحال خریدار ایرانی مجبور است نمونه 4 سیلندر را فقط با قدرت انتخاب بین دنده ای و اتوماتیک انتخاب نماید.
این موتور در آغاز به حرکت ضعیف بوده و با عبور دور موتور از حدود 4000 با کشش کافی مواجه هستیم. این اتفاق در شتاب گیری ناگهانی در دنده 2 نیز وجود دارد و گویی پدال گاز واکنش چندانی به فشار پای راست نشان نمیدهد. برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از حالت سکون در بهترین حالت با نمونه ای دنده ای به 9 ثانیه و در نمونه اتوماتیک به 10.5 ثانیه زمان نیاز است. جالب است بدانید زانتیا، مزدا 3،نیسان ماکسیما،هیوندای آزرا،کیا اپیروس و اکثر اتومبیلهایی که بین 25 تا 52 میلیون تومان قیمت دارند دارای شتاب های بهتر هستند.
در اتوبان ها و جاده ها شتاب گیری فقط با معکوس های ناگهانی قابل انجام است و قدرت مانور راننده به دور موتور 4000 الی 6000 محدود شده است. در نمونه های اتوماتیک خوشبختانه قابلیت تعویض دستی وجود دارد و با گیربکس دنده ای میتوان تعویض های سریع و دقیقی را تجربه کرد.
مصرف سوخت پایین 407 که توجیه مدیریت ایران خودرو برای انتخاب مدل 4 سیلندر است در شهر بین 11 تا 12 لیتر و در اتوبان 6 تا 6.5 لیتر اندازه گیری شده است. در مجموع میتوان مصرف سوخت را به صورت میانگین در سیکل ترکیبی 8.3 لیتر دانست.
در نهایت باید گفت که تنها نکته قوت موتور 407 این است که استاندارد آلایندگی یورو 4 را اخذ کرده و مصرف 8.3 لیتر در 100 کیلومتر را داراست. نکته ای که مسئولان از آن غافل هستند این است که مصرف سوخت در اتومبیلی که بیش از 50 میلیون تومان قیمت دارد چندان فاکتور تعیین کننده ای نیست و کسی که توانایی پرداخت 50 میلیون تومان را دارد اهمیت چندانی به این که هفته ای 40 لیتر بنزین میزند یا 60 لیتر، نمیدهد! به نظر شما کسی که 51 یا 54 میلیون تومان بابت 407 میپردازد به کدام مورد اهمیت بیشتری میدهد. هفته ای 8 هزار تومان بیشتر بابت بنزین یا قابلیت های دینامیک و لذت رانندگی؟ قطعأ ایران خودرو میتوانست نمونه 6 سیلندر فول 407 را با قیمتی کمتر از 60 میلیون تومان وارد بازار کند و علاوه بر فروش بیشتر، لذت رانندگی بیشتری به طرفداران پژو بدهد.
فرمان پذیری و سواری:
در این قسمت میرسیم به برتری 407 نسبت به رقبای کره ای و ژاپنی. هندلینگ و سواری 407 به دلایلی که عرض خواهیم کرد فوق العاده است. راننده در سرعت های بسیار بالا نیز کنترل کامل بر خودرو دارد و بعد از چند دقیقه رانندگی هر راننده ای جرأت انجام مانورهای سنگین را پیدا میکند. سیستم ESP عالی اتومبیل نیز تا حدی منطقی اجازه کارهای خطرناک را به اتومبیل میدهد ولی به محض جدی شدن خطر در چند ثانیه این سیستم با کنترل مجزای ترمزها اتومبیل را به مسیر بازمیگرداند. ترمزهای ABS اتومبیل دارای سیستم توزیع هوشمند نیروی ترمز و نیروی کمکی اضطراری ترمز نیز هستند. تمامی سیستم ترمز با جدیدترین نسخه کنترلر بوش آلمان مدیریت میشود. خوشبختانه خبرنگاران آزادی کامل در نحوه رانندگی داشتند. همین مسأله باعث شد تا بتوانیم قابلیت های حرکتی اتومبیل را حتی در سرعت 190 و 200 کیلومتر در ساعت بیازماییم. در طی مسیر شخصأ چند بار به دلیل عدم شناخت جاده کنترل اتومبیل را از دست دادم که سیستم تعلیق عالی و ESP خطاهای من را اصلاح کردند.
البته رانندگان دیگر چندان خوش شانس نبودند زیرا یکی از دوستان در یک مسیر روستایی با بلوک های چیده شده کنار مسیر تصادف کرده و دوست دیگری با سرعت بسیار زیاد وارد دور برگردان شده و در انتهای پیچ با جدول برخورد کرد. در هر دو مورد تصادف بعد از معاینه اتومبیل ها و صحبت با راننده متوجه شدیم که دلیل تصادف فقط سرعت بسیار زیاد و نداشتن شناخت از مسیر بوده است و 407 به هیچ عنوان کوتاهی نکرده بود. سواری و فرمان پذیری عالی بی دلیل نیستند زیرا در 407 ده ها مورد نوآوری مشاهده میشود. برای مثال به دلیل استفاده فوق العاده زیاد از آلومینیوم در اجزای تعلیق و بدنه، وزن اتومبیل فقط 1400 کیلوگرم است. برای مقایسه خوب است بدانید پژو پارس حدود 1300 کیلوگرم وزن دارد! توزیع وزن به نسبت 62 به 38 روی اکسل جلو و عقب است.
فرمان دارای ضریب متغییر به نسبت سرعت، زاویه فرمان و دمای روغن است. سیستم تعلیق در جلو دارای بازوهای جناقی دوبل، فنرهای لول و ضربگیر های هیدرولیکی بوده و در عقب اتصالات چندگانه با فنرها و ضربگیر های مشابه جلو مشاهده میشود.
داخل کابین:
407 در دو نوع اتوماتیک و دنده ای عرضه میشود که به ترتیب دارای قیمت 54 و 51 میلیون تومان هستند. مدل اتوماتیک دارای سانروف برقی،صندلی تمام برقی،تهویه مجزا برای سرنشینان جلو و تودوزی لوکس تر نسبت به مدل دنده ای است. سر و صدای وارده به کابین بسیار کم بوده و فقط در دور موتورهای بالا میتوان صدای موتور را شنید که نکته ی منفی محسوب نمیشود. دید جلو عالی بوده و موقعیت نشستن بسیار مناسب است. داشبورد هماهنگی بالایی داشته و کنترل ادوات دارای موقعیت های در دسترس هستند. تنها ایراد داخل کابین این است که در صورتی که فردی با قد بیش از 180 سانتی متر در صندلی راننده بشیند، فرد پشت سر حتمأ باید دارای جثه کوچکی باشد!
صندوق عقب به اندازه ی کافی برای کلاس سدان های بزرگ جا داشته و دسترسی آن مناسب است. در داخل کابین 6 ایربگ نیز بکار گرفته شده است.
گزارش : هیوا حسینی