اعداد دروغ نمی گویید، حتی هفته ها پیش از آغاز سال 96 و شروع مسافرت های نوروزی مشخص بود که بر طبق آمار سال های گذشته شمار زیادی از هموطنان در این ایام دچار حادثه می شوند، اما آنطور که از حوادث یک هفته نخست تعطیلات بر می آید، فجایع رانندگی سال 96 وحشتناک تر از تمامی پیش بینی ها بوده است.
علاوه بر تصادفات تاسف بار معمول که غالبا از بی احتیاطی رانندگان ناشی می شود، امسال شاهد تصادفات زنجیره ای کم سابقه ای در محور های پر ترددی نظیر مشهد- نیشابور، قزوین- کرج و قم – تهران بودیم که از شرایط جوی نامناسب و مه آلود ناشی شده اند.
عدم آگاهی رانندگان از شرایط رانندگی امن در شرایط جوی نامناسب، شرایط فنی ضعیف خودروها و ایمنی ناچیز آن ها در کنار امکانات جاده ای نامطلوب باعث وقوع چنین رویداد های متاثر کننده ای در اولین روزهای سال می شوند.
در کنار این موارد باید به کوتاهی یا ناتوانی عوامل راهداری در تامین ایمنی جاده ها اشاره کرد که به وقوع رویداد های بهت آوری نظیر سقوط سنگ در جاده های کوهستانی منجر شده است.
عجیب تر آنکه در طی 3 ماه گذشته 5 تن در اثر سقوط سنگ در جاده چالوس جان خود را از دست داده اند اما ظاهرا حتی این آمار تلفات نیز انگیزه لازم برای پاکسازی مسیر را ایجاد نکرده است.
براساس آخرین آمار در طی این حوادث دردناک تاکنون بیش از 150 نفر از هموطنانمان جان خود را از دست داده اند و هزاران نفر نیز با مصدومیت های سنگین راهی بیمارستان ها شده اند که از این میان ممکن است عده کثیری دچار انواع معلولیت شده و تا پایان عمر با مشکلات ناشی از این مسافرت های تلخ نوروزی دست به گریبان باشند.
آنچه تاسف بار است اینکه هر سال کم و بیش این وضعیت تکرار می شود اما تاکنون هیچ برنامه ریزی موثری برای کاهش یا پیش گیری از بروز این حوادث اندیشیده نشده است.
در پی تصادفات زنجیره ای مشهد،مديركل حمل و نقل جاده اي و فرمانده پليس راهور خراسان رضوی به دادسرا احضار شده اند اما از جزییات بیشتر این حادثه که حداقل باعث مرگ یک نفر و زخمی شدن 49 تن از هم میهنانمان شده است، اطلاع دیگری در دست نیست.