روز صنعت معدن در سال 1392 ، مصادف شد با آغاز تحریمهای ایالات متحده آمریکا علیه صنعت خودرو ایران ، تحریمهایی که به گفته کارشناسان، شرایط سختی را متوجه خودروسازان خواهد کرد. آمریکایی ها برای اولین بار است که بزرگترین صنعت ایران پس از نفت را به طور مستقیم هدف تحریم های بین المللی قرار دادند تا صنعت نیمه جان خودروسازی کشور را به کما ببرند .
تحتتاثیر این تحریمها، هزینه تولید در شرکتهای خودروسازی و قطعه سازی تا 40 درصد افزایش خواهد یافت که با توجه به شرایط فعلی (افزایش هزینههای تولید)، هم تولید دچار مشکلات بیشتر خواهد شد و هم قیمتها افزایشی بیش از این را تجربه خواهند کرد. در تحریمهای جدید، شرکتهای کره ای پیشتازند، با این حال تمام شرکتهای طرف فعالیت با خودروسازان ایرانی، در صورت هرگونه خرید، تامین یا انتقال کالاها و خدمات مورد استفاده در صنعت خودرو ایران، با برخورد شدید دولت آمریکا مواجه خواهند شد.
اما به نظر می رسد که تنها راه مقابله با تحریم ها ، جایگزین کردن شرکت های چینی باشد تا به واسطه آنها، قطعات موردنیاز خود را تامین کنند که باید دید این پروسه چقدر زمان میبرد و خودروسازان در فاصله اجرای تحریمها تا پیدا کردن جایگزین، چگونه روزگار خواهند گذراند.
اما این تحریم های جدید یک بار دیگر نام پیکان را بر سر زبان ها آورده است . آرمان خالقی ، عضو کارگروه حمایت از تولید ، اظهار داشته است “ اگر قرار است در شرایط تحریم قرار بگیریم باید خودرویی تولید کنیم که سطح تکنولوژی پایینی داشته باشد، به همین دلیل ممکن است در نوع موتور و قطعات مورد استفاده در صنعت خودروتجدید نظر شود و در نهایت، تکنولوژی تولید خودرو مورد بازنگری قرار گیرد….. ممکن است برای تأمین یک قطعه کوچک به خارج وابسته باشیم که در نتیجه، تکنولوژی تولید خودرو را باید تغییر دهیم که ممکن است در این زمینه مثلاًناچار به تولید خودرویی مانند پیکان باشیم که دارای بدنه خودروهای جدید باشد ولی موتور آن، همان موتور پیکان باشد.“