در امر فروش هیچ سدان میدسایزی محبوبتر از تویوتا کمری نیست. با شهرتی که به خاطر قابلیت اطمینان و مصرف سوخت به دست آمده، کمری قلب خریداران را تسخیر کرده است، مخصوصاً قلب آنهایی را که دنبال سدانی خانوادگی با کمترین دردسر هستند. کمری به همراه کرولا یکی از پرفروشترین و شناختهشدهترین خودروهای تویوتا است. از کمری سلیکا دیفرانسیل عقب ژاپنی که در سالهای 1979 تا 1982 تولید شده گرفته تا مدلهایی با دو دیفرانسیل، تویوتا انواع مختلفی از کمری را در طول سالیان مختلف تولید کرده است. بله مطمئناً کمری هیجانانگیزترین خودرو برای سواری نبوده اما موفقیت آن در امر فروش ثابت میکند که خودرویی نمادین است.
به مناسبت معرفی تویوتا کمری 2018 ما نگاهی داشتهایم به تاریخچهی تمامی نسلهای این سدان محبوب. با ما همراه باشید.
- سه نسل اول تویوتا کمری
تویوتا اولین نسل کمری را با مدل 1983 معرفی نمود. 5 مدل با دو فرم بدنه: یک سدان و یک هاچبک. برخلاف کمری سلیکای سدان اسپورت و دیفرانسیل عقب که از سال 1979 تا 1983 در بازار ژاپن فروخته شد، اولین نسل کمری دیفرانسیل جلو بود. سه نوع پیشرانهی 4 سیلندر در این خودرو قابل سفارش بود. نسخههای 1.8 و 2 لیتری آن با گیربکس 5 سرعته دستی یا 4 سرعته اتوماتیک عرضه میشدند. تویوتا همچنین پیشرانهی 1.8 لیتری توربودیزل را در بازار آمریکا به عنوان سومین گزینه عرضه کرد اما این پیشرانه تنها با گیربکس دستی در دسترس بود.
- نسل چهارم تویوتا کمری
اولین مدل تویوتا کمری که توسط موتور ترند تست شد نسل چهارم این سدان پرفروش با پیشرانهی 6 سیلندر 3 لیتری سفارشی بود که قدرت 192 اسب بخاری داشت و از گیربکس 5 سرعته دستی استفاده میکرد. این خودرو در 7 ثانیه از سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت میرسید و مسافت 400 متر را در زمان 15.4 ثانیه و با سرعت 146 کیلومتر در ساعت طی میکرد. این نسل کمری قادر بود شتاب جانبی 0.82 جی را تحمل کند.
- اولین نسل تویوتا کمری سولارا
تویوتا نسخهی کوپهی کمری را با نام سولارا و با مدل سال 1999 عرضه کرد. نسخهی 6 سیلندر 3 لیتری و مجهز به گیربکس دستی این خودرو سریعتر از کمری سدان همان نسل و مجهز به همان پیشرانه بود. این خودرو شتاب 6.9 ثانیهای داشت و مسافت 400 متر را در 15.3 ثانیه و با سرعت 147 کیلومتر در ساعت طی میکرد. هرچند در بحث چسبندگی این خودرو تنها شتاب جانبی 0.74 جی را میتوانست تحمل کند.
- نسل پنجم تویوتا کمری
تا به امروز کندترین مدل کمری که توسط موتورترند تست شده نمونهی 2003 این خودرو بوده که پیشرانهی 4 سیلندر 2.4 لیتری 157 اسبی متصل به گیربکس 4 سرعته اتوماتیک داشته است. این خودروی ویژه در 9.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت رسیده و مسافت 400 متر را نیز در مدت 17.1 ثانیه و با سرعت 131 کیلومتر در ساعت طی میکرد. البته عملکرد ترمز گیری آن با دیگر نسلهای کمری برابر بود.
- دومین نسل تویوتا کمری سولارا
دومین نسل سولارا که از سال 2004 تا 2008 در دسترس بود کمری سریعتر از برادر کمری سدان خود نشان میداد. هر دو مدل کوپه و کانورتیبل این خودرو شتاب 7.1 ثانیهای داشتند و مدل کوپه مسافت 400 متر را در 15.2 ثانیه و با سرعت 149 کیلومتر در ساعت طی میکرد. برادر کانورتیبل نیز خیلی عقب نبود و زمان 15.3 ثانیهای و سرعت 146 کیلومتر در ساعتی را ثبت کرده بود؛ اما در بحث شتاب جانبی و تست فیگور ایت این برادر کوپه بود که خود را بالا کشیده بود. سولارا کوپه قادر به تحمل شتاب جانبی 0.78 جی بوده و تست فیگور ایت را با زمان 27.8 ثانیه و شتاب متوسط 0.64 جی به پایان رسانده بود. نسخهی کانورتیبل شتاب جانبی 0.73 جی داشته و در تست فیگور ایت 1.3 ثانیه کندتر بود و شتاب متوسط 0.59 جی را بر جای گذاشته بود. عملکرد ترمز هر دو خودرو البته یکسان بوده است.
- نسل ششم تویوتا کمری
زمانی که نسل ششم تویوتا کمری در سال 2006 و به عنوان مدل 2007 عرضه شد، همهی افراد به قدری تحت تأثیر قرار گرفتند که این خودرو عنوان خودروی سال 2007 موتورترند را از آن خود کرد. این نسل از کمری تنها نسل این خودرو بوده که عنوان یکی از سریعترین سدان های میدسایز را به خود اختصاص داده است. مدلهای مجهز به پیشرانهی 6 سیلندر 3.5 لیتری 268 اسب بخاری و دارای گیربکس اتوماتیک قادر بودند در حدود 6 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر در ساعت برسند و مسافت 400 متر را در زمان حدود 14 ثانیه و با سرعت حدود 160 کیلومتر در ساعت طی کنند.
کارایی خودرو در بحث شتاب جانبی اندکی نسبت به قبل بهبود یافته بود و دو نمونهی آن قادر به تحمل شتاب جانبی 0.79 و 0.80 جی بودند. کمری در این نسل نیز نشان داد که هندلینگ اولویت اصلیاش نیست. این خودرو در تست فیگور ایت تنها شتاب متوسط 0.64 جی را ثبت کرد.
- هفتمین نسل تویوتا کمری
با بهروزرسانیهای اندک پیشرانهی 4 سیلندر پایه و بهروزرسانی چشمگیر نسخهی هیبریدی، هفتمین نسل تویوتا کمری تا به امروز سریعترین نسل این خودرو بوده است. کمری مجهز به پیشرانهی 6 سیلندر 3.5 لیتری 268 اسب بخاری قادر است ظرف مدت 5.8 ثانیه از سکون به تندی 96 کیلومتر در ساعت رسیده و مسافت 400 متر را در زمان 14.2 ثانیه و با سرعت 162 کیلومتر در ساعت طی کند. این رکوردها نسل هفتم کمری را به یکی از سریعترین سدان های میدسایز در دسترس تبدیل میکنند. این خودرو قادر به تحمل شتاب جانبی 0.81 جی بوده و تست فیگور ایت را در زمان 27.2 ثانیه و با شتاب متوسط 0.66 جی به پایان میرساند.
- نسل هشتم تویوتا کمری
ازآنجاییکه نسل جدید تویوتا کمری از پلتفرم TNGA استفاده میکند، انتظار میرود این خودرو به لطف مرکز ثقل پایینتر، وزن کمتر و بدنهای مستحکمتر عملکرد بسیار بهتری نسبت به پیشینیان خود داشته باشد. به علاوه فرم بدنهی این خودرو نشان میدهد که با مدلی گیراتر طرف هستیم.
با بهکارگیری پیشرانهی 6 سیلندر تزریق مستقیم هایلندر، احتمالاً سدان میدسایز تویوتا به این زودیها از نسخههایی توربو استفاده نخواهد کرد.
منبع: motortrend