همانطور که پیش بینی می شد، بعد از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و تبعات اقتصادی آن بازار خودرو در این شبه جزیره وضعیت پیچیده ای به خود گرفته است.
نوسانات پوند در برابر سایر ارزها بعضا دشواری هایی را برای خودروسازان رقم زده؛ در یکی از آخرین موارد کاهش ارزش پوند در برابر وون کره جنوبی باعث بالا رفتن قیمت خودروهای کره ای شده است.
در گفتگویی که یکی از مدیران مالی سانگ یانگ با بلومبرگ داشته، وی به مشکلات پیش آمده اشاره کرده است. طبق گفته های Vasudev Tumbe از کل فروش سانگ یانگ، 8.3 درصد به بازار بریتانیا اختصاص دارد.
با افزایش 16 درصدی ارزش وان کره جنوبی در برابر پوند انگلیس خودروهای عمدتا اقتصادی سانگ یانگ اکنون گران تر شده و سود کمتری را عاید شرکت می کنند.
با وضع موجود و البته بر اساس برنامه قبلی کمپانی کره ای به فکر ورود به آمریکا و ایجاد کارخانه در چین افتاده، درست همانند سیاستی که هیوندای و کیا در پیش گرفته اند.
به دلیل تعرفه بالای واردات خودرو در چین، خودروسازان مجبور هستند برای حضور در بازار فوق العاده بزرگ و پر سود این کشور اقدام به تاسیس کارخانه کنند تا کارگران چینی نیزبه نون و نوایی برسند.
از طرف دیگر سنگ یانگ چهارمین خودروساز بزرگ کره جنوبی محسوب می شود اما در واقع 70 درصد سهام این کمپانی از سال 2011 در اختیار هولدینگ عظیم ماهیندرا هند قرار دارد.
بنابراین کاملا مشخص است که رقابت در بازار بین المملی تا چه حد می تواند سخت باشد، خودروسازی که تا حدود 10 سال قبل از تکنولوی فنی مرسدس بنز برای توسعه مدل هایش استفاده می کرد، حالا برای ادامه حیات ناچار به فروش سهامش به یک کمپانی هندی، تولید کارخانه و رقابت در بازار سخت آمریکا شده است.
حضور در چین به مراتب آسان تر از ورود به آمریکاست، زیرا این برند در آنسوی دنیا کاملا ناشناخته بوده و بسیاری از آمریکایی ها حتی نام سانگ یانگ را هم نشنیده اند؛ تلفظ صحیح نام آن هم از مشکلات اساسی بوده و شاید پیدا کردن دو آمریکایی که تلفظ یکسانی از سانگ یانگ داشته باشند، کار بسیار سختی باشد!
بازاریابی، تاسیس نمایندگی و ایجاد شبکه فروش از دیگر کارهایی است که باید در اولویت قرار گیرند.
با فرض اینکه سانگ یانگ بر این مشکلات غلبه کرده، مسائل دیگری بروز می کنند. محصولات سانگ یانگ ازگذشتهبه داشتن طراحی خاصمعروف بوده اند؛ هرچند که در چند سال اخیر این رویه تا حد زیادی تغییر کرده است و شاهد عرضه مدل های عامه پسندی از سنگ یانگ نظیر تیوولی، اکتیون و کوراندو هستیم.
از سوی دیگر پیشرانه های بدون تنوع و البته نه چندان قدرتمند دیگر نقطه ضعف سانگ یانگ در برابر محسوب می شود. سنگ یانگ به دلیل تاکید بر روی عرضه خودروهای کراس اوور و SUV معمولا بر روی محصولات مجهز به موتور های دیزلی تاکید دارد و گستردگی چندانی از موتور های بنزینی را ارائه نمی دهد.
در دورانی که محبوبیت موتور های دیزلی کاهش یافته و خودروهای موفق در آمریکا با چند پیشرانه مختلف عرضه می شوند، ارایه خودرویی فقط با تعداد محدود پیشرانه بنزینی حق انتخاب را از مشتریان گرفته و در نتیجه احتمال موفقیت آن به مراتب کمتر می شود.
اما در کنار نقاط ضعف، سانگ یانگ نقاط قوتی هم دارد. اول اینکه اکثر محصولات این کمپانی در دسته شاسی بلندها و کراس اوورها قرار دارند. این دسته از خودروها در آمریکا بسیار پرطرفدار هستند و به همین دلیل احتمال اینکه اتومبیل هایی مثل شاسی بلند هفت نفره رکستون و مینی ون توریسمو باب میل مشتریان آمریکایی باشد، زیاد است.
نقطه قوت دوم هم قیمت اتومبیل های ساخت سانگ یانگ است. رکستون در بریتانیا قیمتی برابر با میتسوبیشی آوتلندر دارد، اما کوراندو زیر 16 هزار پوند و رقیب آن هوندا HR-V حدود 18.5 هزار پوند قیمت دارد.
توریسمو هم حدود 9 هزار پوند از رقیب 28 هزار پوندی یعنی سوبارو Outback ارزان تر است،اما در عین حال عریض تر و طویل تر می باشد؛ به عبارت دیگر سانگ یانگ در ازای مبلغ کمتر خودروی بیشتری به شما می دهد!
با وجود همه موارد، موفقیت نه تنها سانگ یانگ بلکه هر برند جدید در بازار آمریکا بسیار سخت و دشوار و البته پروسه ای زمان بر خواهد بود.
رقابت شدید در این بازار سبب شده که فرصتی برای آزمون و خطا وجود نداشته و محصولات ناسازگار با نیازهای مشتریان خود بخود از صحنه حذف شوند.
سانگ یانگ با وجود گام های بزرگی که در سال های اخیر برداشته، هنوز نیاز به تجربه دارد تا بتواند در بازارهای پر رقابت عرض اندام کند. شاید حضور جدی در ایران و چین بتواند بخشی از این تجربه را برای این کمپانی فراهم نماید.
کره ای ها در سال های اخیر نشان داده اند که تبحر ویژه ای در برنامه ریزی و ایجاد میانبر دارند. این بار سانگ یانگ می تواند به جای تقلید از سایر خودروسازان موفق، از فرمول موفقیت هیوندای-کیا رونویسی کرده و در آینده ای نه چندان دور جایگاه فعلی این گروه را کسب کند. اتفاقی که اگر چه بسیار سخت است اما دور از ذهن نیست.
گفتنی است که در چند ماه اخیر، سنگ یانگ تیوولی به عنوان کراس اووری کوچک با موتور 1.6 لیتری با قدرت 128 اسب بخار و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک و شتاب صفر تا صد 14.6 ثانیه، فروش مناسبی را در بازار ایران تجربه کرده است و به عنوان یکی از معدود کراس اوور های غیر چینی در بازار خودروهای کمتر از 100 میلیون تومان خوش درخشیده است.
هرچند که تیوولی این خودرو هم اکنون در بازار از 100 میلیون تومان نیز فراتر رفته و نسخه دو دیفرانسیل و فول آپشن موسوم به “رد پکیج” از تیوولی قرار است با قیمتی افزون بر 120میلیون تومان عرضه شود.