از قدیمالایام، محصولات لامبورگینی بیشتر به عنوان وسیلهای برای «از راه رسیدن» و «به نمایش گذاشتن» مطرح بودهاند تا یک خودرو برای «رانندگی». زوایای شگفتانگیز، اسامی بدیع و مجموعهای از قدرتهای خام و مهیب، باعث میشوند که گاوهای «سنت آگاتا» در هر جمعی متمایز باشند.
یکی از این خودروها، «اونتادور» است که لامبورگینی اولین بار آن را در سال ۲۰۱۱ به دنیای خودرو معرفی کرد. LP700-4 مجهز به یک موتور 6.5 لیتری V12 با قدرت 700 اسببخار بود که تمام چهار چرخ این خودرو را به حرکت درمیآورد. در نتیجه اونتادور قادر بود و هست که سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در مدت 2.9 ثانیه کامل کند و به حداکثر سرعت ۳۵۴ کیلومتر بر ساعت برسد. این هیولای عجیب گُوِه-مانند، بدون استفاده از سیستم کمکی الکتریکی یا توربوشارژرهای مدرن به چنین عملکردی دست یافته بود و بر این اساس، بسیاری از علاقهمندان را نسبت به مدل جایگزینِ آن، هیجان زده میکرد. ۶ سال پس از آن، لامبورگینی «اونتادور S» را معرفی نموده که در برداشت اول، بیشتر به یک «فیسلیفت دیرهنگام» شباهت دارد.
امّا این خودرو، تمام ویژگیهای یک « مدل جدید» را با خود به همراه دارد. برخی تغییرات جزئی آئرودینامیک در اسپلیتر جلو و دیفیوزر عقب، همراه با سه موقعیت برای اسپویلر عقب هوشمند، باعث شده تا اونتادور S نسبت به مدل قبلی به اندازه ۱۳۰ درصد، نیروی داونفورس بیشتری داشته باشد. موتور 6.5 لیتری V12 اکنون قدرت بیشتری دارد و خروجیاش به میزان ۷۴۰ اسببخار است. همچنین این مدل از سیستم فرمان چهار چرخ و یک سیستم دینامیک هوشمند وسیله نقلیه موسوم به LDVA بهره میبرد. با این همه، «اونتادور S» رسماً سریعترین خودرویی نیست که از دروازههای کارخانه سنت آگاتا بیرون آمده است؛ افتخاری که به مدل کوچکتر و با تکیه بر عملکرد در پیست، یعنی اوراکان پرفورمنته تعلق دارد.
اونتادور S قبل از اینکه هزینه آپشنها و مالیات بر روی آن اضافه شود، قیمتی معادل ۷۸۹۴۲۵ دلار استرالیا دارد. طول این خودرو به اندازه ۱۷ میلیمتر رشد داشته و به ۴۷۹۷ میلیمتر رسیده، امّا عرض و ارتفاع، به ترتیب در همان اندازههای ۲۰۳۰ و ۱۱۳۶ میلیمتر باقی ماندهاند. امّا شاید مهمترین چیزی که در این میان جلبتوجه میکند، با وجود تمام قابلیتها و سیستمهای جدید، افزایش وزن خودرو، تنها به میزان ۷ کیلوگرم است. البته قیمت این مدل نسبت به نسخه «غیر S»، به اندازه ۲۷۹۲۵ دلار رشد داشته، امّا این افزایش تنها ۴ درصد کل قیمت را شامل میشود و این تنها بخش کوچکی از نگرانیهای خریداران این نوع خودروها محسوب میگردد.
اضافهکردن جزئیات فیبر کربنی در بدنه (۱۰۶۰۰ دلار)، حسگرها و دوربینهای پارکینگ (۹۶۰۰ دلار)، برخی تجهیزات سفارشی کابین و طرحهای کربنی دیگر میتواند قیمت خودروی شما را به راحتی، به اندازه ۱۰۰ هزار دلار دیگر افزایش دهد. البته اونتادور S یک خودروی میلیون دلار از لحاظ ظاهر و پرفورمنس است و بنابراین داشتن قیمتی در این بازه، نمیتواند چندان باعث تعجب شود. ضمن اینکه تمام نسخههای این خودرو، همین الان نیز فروخته شده و مسئله «قیمت»، نباید اهمیت زیادی داشته باشد. بنابراین بگذارید این خودرو را بدون درنظر گرفتن قیمت آن بررسی کنیم؛ اینکه آیا واقعاً چیزی است که از یک «اونتادورِ جدید» انتظار میرود؟
وقتی درهای قیچیوار با سیستم کمکی هیدرولیکی بالا روند، به تنها چیزی که میتوان فکر کرد، گام برداشتن، وارد شدن و نشستن در پشت فرمان، در یک حرکت سریع است. در همین حال، هنگامی که درها پایین میآیند، با یک کابین ساکت و کاملاً مجهز مواجه میشوید. یک محفظه کوچک برای حمل وسایل در درها پیشبینی شده و همینطور یک جعبه کوچک در بین دو صندلی تعبیه شده است. از بین ۳ خودرویی که برای انجام این بررسی، مورد استفاده قرار گرفتهاند، دو مدل دارای چرم استاندارد و یک مدل از آلکانترا در طراحی کابین بهره بردهاند. در این میان، راحتی و کیفیت آلکانترا بیشتر به چشم میآید. کابین اونتادور S، از جلو، دید بسیار خوبی دارد، امّا شرایط دید از عقب، چندان قابلتعریف نیست. در واقع، بهترین کار این است که با احتیاط رانندگی شود و فاصله مناسب را با ترافیک حفظ کرد.
پس از کنار زدن درپوش سوئیچ، فشردن هر دو «پدل» برای آزاد کردن دندهها، تنها کافی است که دکمه استارت را بزنید تا موتور بزرگ V12 به کار بیفتد. جذابیتها و هیجانهای شنیداری همیشه یکی از نقاط قوّت محصولات لامبورگینی بوده و برای اونتادور S، صدای آهنگین پیشرانه با استفاده از یک سیستم اگزوز جدید و خروجیهای سهگانه با طرح ذوزنقهای برگرفته از آرایش موتور، ارتقا داده شده است. سیستم جدید LDVA در لامبورگینی برای مدیریت هوشمند وسیله نقلیه، به صورت مداوم، شرایط رانندگی را بررسی میکند. این نرمافزار «بارهای افقی» را ارزیابی کرده و شرایط سیستم کنترل کشش و توزیع گشتاور بین چرخها را تنظیم میکند. برای «بارهای جانبی»، شرایط سیستم فرمان چهارچرخ و نسبت فرمان کنترل میشود و برای «بارهای قائم»، از بال عقب چندمنظوره و سیستم تعلیق دامپینگ انطباقی رئومغناطیسی استفاده میگردد. وظایف زیادی بر عهده این سیستم قرار گرته، امّا نتیجه این است که اونتادور S، یک خودروی هوشمندتر و با رانندگیِ بهتر نسبت به مدل گذشتهاش شده است؛ آن هم بدون کاستن ذرهای از جذابیت و نشاطی که از محصولات این برند سراغ دریم.
در گیربکس ۷ سرعته ISR از یک کلاچ به همراه ۴ محور رابط شیفت برای تغییر دندهها و محدود کردن میزان افت گشتاور در کوتاهترین زمان ممکن، استفاده میشود. ساختار این سیستم بسیار سبکتر و جمعوجورتر از یک سیستم دو کلاچه است، امّا در هر حال، نمیتواند همانند گیربکس PDK پورشه، سریع عمل کند. در هر صورت، استفاده از تنظیمات «کورسا» برای عملکرد، «اسپورت» برای سیستم فرمان و «استرادا» برای سواری، سریعترین زمان شیفت ممکن را در اختیار راننده قرار میدهد.
پلتفرم اونتادور در لامبورگینی شاید ۶ سال سن داشته باشد که این زمان زیادی در دنیای اتومبیل است، امّا ارتقاهای دینامیک در نسخه S باعث شدهاند که این خودرو بسیار بانشاط و سرزندهتر از قبل به نظر برسد و بر این اساس، میتوان سالهای درخشان زیادی را برای ادامه حیات آن متصور شد.
منبع: caradvice