بررسی اجمالی جِنِسیس G90 مدل 2017

بررسی اجمالی جِنِسیس G90 مدل 2017

در این قسمت نسخه 3.3 لیتری دو دیفرانسیل جِنسیس G90 را مورد بررسی قرار می‌دهیم. با پدال همراه باشید.
هیوندای سال گذشته زیرشاخه لوکس خود را با نام جِنسیس (Genesis) رسماً پایه‌گذاری کرد و برای شروع، برنامه عرضه شش مدل مختلف تا سال 2021 را در دستورکار قرار داد. G90 یکی از این شش برادر است که جایگزین اِکوئس (Equus) شده و هم‌اکنون در سبد فروش این برند جای دارد. اما سوال اینجاست که آیا می‌تواند راه را برای جا افتادن یک برند لوکس کره‌ای در بازار آمریکا و سایر مناطق دنیا هموار سازد؟!

2017-genesis-g90-33t-htrac-premium-front-three-quarter-e1479930799233

سبک طراحی کلی خودرو شاید به نظر عده‌ای زیاد از حد ملایم و آرام باشد، اما حقیقتاً متانت و وقار دل‌چسبی دارد. همه‌چیز طبق اصول متعارف امروزی پیش رفته و اغراق خاصی در نقاط مختلف به چشم نمی‌خورد. حتی رینگ‌ها هم با ظاهر صیقلی و چشم‌نواز خود به زیبایی بصری آن کمک کرده‌اند. از نمای بیرون که بگذریم، داخل کابین نیز وضعیت به همین منوال است. با وجود شباهت برخی عناصر به رقبای ژاپنی و آمریکایی فضای کلی اتاق حس و حال بسیار خوبی دارد. کیفیت بالای مواد و تجهیزات متنوع و پیشرفته مثل پوشش چرم ناپا برای صندلی‌ها، چوب‌کاری بخش‌های مختلف، گرم‌کن و تهویه صندلی‌ها، سیستم صوتی ساخت لِکسیکون (Lexicon) با 17 بلندگو و فناوری ساروند (Surround-Sound) و هدآپ دیسپلی اختصاصی از ویژگی‌های چشمگیر این سدان لوکس کره‌ای هستند. شاید برایتان جالب باشد که تمامی موارد رفاهی و ایمنی به‌صورت استاندارد عرضه می‌شوند و هیچ گزینه سفارشی وجود ندارد. تنها ایراد فاحشی که می‌توان در این قسمت گرفت تعدد دکمه‌های کنسول مرکزی و پیچیدگی استفاده از آن‌هاست که البته تا حدودی توسط نمایشگر 12.3 اینچی لمسی جبران می‌گردد. درمجموع می‌توان گفت ظاهر و اتاق G90 نمره خوبی گرفته و در مقام مقایسه، نسبت به اِکوئس چند پله بالاتر است.

2017-genesis-g90-33t-htrac-premium-rear-three-quarter

زیر کاپوت اتفاقات هیجان‌انگیزتری می‌افتد. مدل پایه از پیشرانه 3.3 لیتری شش سیلندر V شکل توربو دوقلو با 365 اسب بخار قدرت و 509.7 نیوتون‌متر گشتاور به همراه جعبه‌دنده هشت سرعته خودکار سود می‌برد. این مجموعه قادر است خودرو را طی 5.4 ثانیه (0.1 ثانیه سریع‌تر از اِکوئس) به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برساند. بااین‌که توان خروجی از اِکوئس (429 اسب بخار) کمتر است اما ازنظر چابکی و سرعت عمل چیزی کم ندارد. سایر ارقام فنی نیز به شرح زیر هستند: طی مسافت یک‌چهارم مایل: 13.9 ثانیه / 162 کیلومتر بر ساعت آزمایش figure-eight: 26.9 ثانیه / 0.67 جی (میانگین) فاصله ایست از سرعت 96 کیلومتر بر ساعت: 35.9 متر

2017-genesis-g90-33t-htrac-premium-engine

برای کسانی که مدل V6 راضی‌شان نمی‌کند یک بلوک هشت سیلندر 420 اسب بخاری و 519.2 نیوتون‌متری با شتاب اولیه 5 ثانیه‌ای هم ارائه می‌شود، اما در شرایط واقعی ازنظر حس رانندگی و پویایی عملکرد تفاوت عمیقی با بلوک شش سیلندر نداشته و می‌توان گفت به قیمتش نمی‌ارزد.

2017-genesis-g90-33t-htrac-premium-rear-three-quarter-in-motion

این مرکب جوان کره‌ای طبق آزمایش مصرف سوخت واقعی موتورترند، در یکصد کیلومتر شهری، جاده‌ای و ترکیبی به ترتیب 13.7، 8.9 و 11.6 لیتر بنزین می‌سوزاند؛ درنتیجه مخصوصاً در بعد شهری بازدهی جالبی نداشته و طبق ارقام EPA در پس رقبای شش سیلندر خود مثل آئودی A8 L و ب‌ام‌و 740i ایکس‌درایو (هردو با مصرف ترکیبی 10.6 لیتر) جای می‌گیرد.

2017-genesis-g90-33t-htrac-premium-front-three-quarter-in-motion-02-e1477947344964

برای اظهارنظر جامع درباره تجربه رانندگی G90 هنوز زود است اما می‌توان گفت که راحتی و آرامش آن در همان روزهای اول توجهتان را جلب خواهد کرد. سواری کاملاً تحت کنترل بوده و هیچ‌گونه تکان و کوبش خاصی حس نمی‌شود. این حالت حتی به هنگام عبور سریع از روی دست‌اندازها نیز برقرار بوده و به‌هیچ‌وجه ضربه ناگهانی به اتاق و سرنشینان وارد نمی‌گردد. چُنین ویژگی مثبتی قطعاً می‌تواند نقش بسزایی در جا افتادن این سدان کره‌ای و نیز برند جِنسیس به‌عنوان عضو جدید کارزار خودروهای لوکس دنیا، ایفا کند.

2017-genesis-g90-33t-htrac-premium-front-end-in-motion

بد نیست با هم نگاهی به نظرات چندی از دست‌اندرکاران مجله موتورترند بی‌اندازیم: جانی لیبِرمن (Jonny Liberman): سواری آن از تمامی خودروهای کره‌ای که تاکنون رانده‌ام بهتر است، حتی خودِ اِکوئس. اِد لو (Ed Loh): نرمی و حس لوکس G90 همانند جاری شدن شراب ناب ایرلندی است. از واکنش‌های پیشرانه و سامانه تعلیق گرفته تا نحوه کنترل بدنه و عایق‌بندی اتاق همه و همه جداً فوق‌العاده‌اند. پس از رانندگی با رقبا بیشتر به خوبی‌هایش پی می‌برید. آنگس مک‌کِنزی (Angus Mackenzie): یک سدان لوکس کره‌ای که به هر آنچه آمریکا و ژاپن می‌توانند بسازند، ازجمله مدل‌های لِکسس، برتری دارد. اِسکات ایوانز (Scott Evans): ابعاد خودرو بزرگ بوده و کمی حس سنگینی القا می‌کند، اما سر پیچ‌ها رفتار مناسبی داشته و رانندگی پرفشار با آن لذت‌بخش است. البته یک نکته را فراموش نکنید. اتاق G90 علی‌رغم سواری، آرامش و سکوت تحسین‌برانگیز هنوز هم حس قایق مانند مرسوم در این کلاس را دارد و از این نظر همچنان دچار ضعف می‌باشد. تنها راه‌حل موجود نیز انتخاب حالت اسپورت است که تا حدودی از شدت آن می‌کاهد.

2017-genesis-g90-33t-htrac-premium-cockpit

2017-genesis-g90-33t-htrac-premium-front-interior-seats

2017-genesis-g90-33t-htrac-premium-rear-interior-seats

به‌طورکلی می‌توان گفت جِنسیس G90 مدل 2017 انتخاب بسیار خوبی است و در کنار راحتی فوق‌العاده، انواعی از تجهیزات و امکانات مختلف ارائه می‌کند، اما هنوز آن شاکله و روح لازم در یک سدان لوکس گیرا و جذاب را ندارد و نمی‌تواند آن‌طور که بایدوشاید مشتریان این سگمنت را به سمت خود بکشاند. امروزه بزرگان کارزار خودروهای لوکس همچون ب‌ام‌و، لِکسس، مرسدس بنز و آئودی هرکدام با استراتژی خاص خود شناخته می‌شوند و زیرشاخه لوکس هیوندای برای دستیابی به این مرحله باید تجربه بیشتری کسب کند و به درجه بالاتری از پختگی و قوام دست یابد.

2017-genesis-g90-33t-htrac-premium-grille

2017-genesis-g90-33t-htrac-premium-headlamp

2017-genesis-g90-33t-htrac-premium-wheels

2017-genesis-g90-33t-htrac-premium-badge

2017-genesis-g90-33t-htrac-premium-rear-console-controls

2017-genesis-g90-33t-htrac-premium-center-stack-screen

2017-genesis-g90-33t-htrac-premium-center-console-controls

2017-genesis-g90-33t-htrac-premium-seat-warmers

[دانلود ویدئو]

منبع: motortrend

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *