بدترین خودروهای اسپرت: لکسوس SC نسل اول

بدترین خودروهای اسپرت: لکسوس SC نسل اول

دیداری با اولین خودروی دودرب لکسوس

lexus_sc_400_1991

چه خودرویی است؟

این اولین خودروی اسپرت لکسوس است که در دو نسل تولید شد. SC در اصل یک گرند تورر بزرگ بود که از طرح کلاسیک یعنی موتورجلو-محورعقب استفاده کرده و ظرفیت حمل چهار نفر را داشت.

lexus_sc_400_1

کی و کجا ساخته شد؟

نسل اول لکسوس SC که در این مطلب به آن پرداخته‌ایم، در سال 1991 به بازار عرضه شده و تا جولای سال 2000 به فروش رسید. SC در کنار تویوتا Soarer در کارخانهٔ Higashi Fuji تویوتا در شینزوکا تولید شد.

autowp-ru_lexus_sc400_2

مشخصات فنی

نسل اول این کوپهٔ ژاپنی با دو پیشرانهٔ شش سیلندر خطی و V8 بنزینی عرضه شد که نیروی آن‌ها از طریق سه گیربکس پنج سرعتهٔ دستی و چهار سرعته و پنج سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های عقب انتقال پیدا می‌کرد. در ابتدا تنها پیشرانهٔ قدرتمندتر ارائه شد که 250 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد اما مدت کوتاهی بعد این موتور به‌روزرسانی شده و قدرتش به 260 اسب بخار افزایش پیدا کرد. علاوه بر این، با تجهیز این موتور به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها در سال 1997، قدرت آن به 290 اسب بخار افزایش پیدا کرد.

lexus_sc_300_1998

چرا بد است؟

درواقع لکسوس SC اصلاً خودروی بدی نیست. این ماشین به‌اندازهٔ کافی قدرت داشت، سواری خوبی در بزرگراه ارائه می‌کرد و از طراحی خوبی هم برخوردار بود به‌گونه‌ای که با ضریب آئرودینامیک 0.31، در آن دوران از لحاظ طراحی در سگمنت خود، اتومبیل برجسته‌ای بود. همچنین SC از کیفیت ساخت خوبی داشت، فضای داخلی آن راحت بود و به فروش خوبی هم دست پیدا کرد.

lexus_sc_400_10

بنابراین ممکن است الآن بپرسید که پس مشکل این خودرو چیست؟ در جواب باید گفت لکسوس SC در جایی بین گرند توررهای سنتی و خودروهای اسپرت قرار داشت و این در حالی بود که در آن زمان در بازار هم خودروهای گرند تورر بهتر و هم خودروهای اسپرت به مرتب بهتری وجود داشتند؛ اما احتمالاً بزرگ‌ترین مسئله، وجود تویوتا سوپرا بود.

lexus_sc_400_12

لکسوس SC و تویوتا سوپرا در بسیاری از مؤلفه‌ها باهم اشتراک داشتند و حتی پیشرانه‌های آن‌ها هم یکسان بود؛ اما درحالی‌که سوپرا تجربهٔ رانندگی سرگرم‌کننده‌ای را ارائه می‌کرد، SC تنها به‌صورت مصنوعی خوب بود. البته بسیاری از افراد یک خودروی گرند تورر را برای رانندگی‌های طولانی در بزرگراه‌ها خریداری می‌کنند اما زمانی که قدرت خودرو نزدیک به 300 اسب بخار است، برخورداری از هندلینگ خوب نیز ضروری است.

lexus_sc_400_4

lexus_sc_400_5

همچنین احتمالاً لکسوس SC را نباید در دستهٔ خودروهای اسپرت قرار داد اما این خودرو تمام ویژگی‌های لازم جهت رقابت با بهترین‌های این کلاس را نداشت. برخی میگویند SC بهتر و لوکس‌تر از سوپرا بود اما ما در جواب میگوییم این خودرو کُندتر و سنگین‌تر از آن بود.

lexus_sc_400_6

اما همه با این نظر موافق نیستند

توضیح دادن اینکه چرا لکسوس SC واقعاً یک خودروی عالی است کار سختی نیست. در وهلهٔ اول طراحی بیرونی آن است که حتی در اواخر دههٔ 90 که پنج سال از عمرش می‌گذشت هم عالی به نظر می‌رسید. البته شاید SC در بیرون از طراحی متمایزی برخوردار نبود اما زمانی که داخل آن می‌نشستید، درست مثل یک گرند تورر بزرگ واقعی، بسیار راحت و آرام بود یعنی همان‌طوری که باید باشد. به این موارد کیفیت سواری عالی، کیفیت ساخت بالا و متریال خوب را هم اضافه کنید. هرچند لکسوس SC یک خودروی اسپرت عالی نبود اما این یک گرند تورر فوق‌العاده بود.

lexus_sc_400_7

منبع: Motor1

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *