دیداری با اولین خودروی دودرب لکسوس
چه خودرویی است؟
این اولین خودروی اسپرت لکسوس است که در دو نسل تولید شد. SC در اصل یک گرند تورر بزرگ بود که از طرح کلاسیک یعنی موتورجلو-محورعقب استفاده کرده و ظرفیت حمل چهار نفر را داشت.
کی و کجا ساخته شد؟
نسل اول لکسوس SC که در این مطلب به آن پرداختهایم، در سال 1991 به بازار عرضه شده و تا جولای سال 2000 به فروش رسید. SC در کنار تویوتا Soarer در کارخانهٔ Higashi Fuji تویوتا در شینزوکا تولید شد.
مشخصات فنی
نسل اول این کوپهٔ ژاپنی با دو پیشرانهٔ شش سیلندر خطی و V8 بنزینی عرضه شد که نیروی آنها از طریق سه گیربکس پنج سرعتهٔ دستی و چهار سرعته و پنج سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای عقب انتقال پیدا میکرد. در ابتدا تنها پیشرانهٔ قدرتمندتر ارائه شد که 250 اسب بخار قدرت تولید میکرد اما مدت کوتاهی بعد این موتور بهروزرسانی شده و قدرتش به 260 اسب بخار افزایش پیدا کرد. علاوه بر این، با تجهیز این موتور به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها در سال 1997، قدرت آن به 290 اسب بخار افزایش پیدا کرد.
چرا بد است؟
درواقع لکسوس SC اصلاً خودروی بدی نیست. این ماشین بهاندازهٔ کافی قدرت داشت، سواری خوبی در بزرگراه ارائه میکرد و از طراحی خوبی هم برخوردار بود بهگونهای که با ضریب آئرودینامیک 0.31، در آن دوران از لحاظ طراحی در سگمنت خود، اتومبیل برجستهای بود. همچنین SC از کیفیت ساخت خوبی داشت، فضای داخلی آن راحت بود و به فروش خوبی هم دست پیدا کرد.
بنابراین ممکن است الآن بپرسید که پس مشکل این خودرو چیست؟ در جواب باید گفت لکسوس SC در جایی بین گرند توررهای سنتی و خودروهای اسپرت قرار داشت و این در حالی بود که در آن زمان در بازار هم خودروهای گرند تورر بهتر و هم خودروهای اسپرت به مرتب بهتری وجود داشتند؛ اما احتمالاً بزرگترین مسئله، وجود تویوتا سوپرا بود.
لکسوس SC و تویوتا سوپرا در بسیاری از مؤلفهها باهم اشتراک داشتند و حتی پیشرانههای آنها هم یکسان بود؛ اما درحالیکه سوپرا تجربهٔ رانندگی سرگرمکنندهای را ارائه میکرد، SC تنها بهصورت مصنوعی خوب بود. البته بسیاری از افراد یک خودروی گرند تورر را برای رانندگیهای طولانی در بزرگراهها خریداری میکنند اما زمانی که قدرت خودرو نزدیک به 300 اسب بخار است، برخورداری از هندلینگ خوب نیز ضروری است.
همچنین احتمالاً لکسوس SC را نباید در دستهٔ خودروهای اسپرت قرار داد اما این خودرو تمام ویژگیهای لازم جهت رقابت با بهترینهای این کلاس را نداشت. برخی میگویند SC بهتر و لوکستر از سوپرا بود اما ما در جواب میگوییم این خودرو کُندتر و سنگینتر از آن بود.
اما همه با این نظر موافق نیستند
توضیح دادن اینکه چرا لکسوس SC واقعاً یک خودروی عالی است کار سختی نیست. در وهلهٔ اول طراحی بیرونی آن است که حتی در اواخر دههٔ 90 که پنج سال از عمرش میگذشت هم عالی به نظر میرسید. البته شاید SC در بیرون از طراحی متمایزی برخوردار نبود اما زمانی که داخل آن مینشستید، درست مثل یک گرند تورر بزرگ واقعی، بسیار راحت و آرام بود یعنی همانطوری که باید باشد. به این موارد کیفیت سواری عالی، کیفیت ساخت بالا و متریال خوب را هم اضافه کنید. هرچند لکسوس SC یک خودروی اسپرت عالی نبود اما این یک گرند تورر فوقالعاده بود.
منبع: Motor1