اتومبیلهای چینی چند سالی هست که وارد جادهها و خیابانهای ایران و بعضی از کشورهای دیگر شدهاند. تفکرات و دیدگاههای مردم هم درباره این اتومبیلها متفاوت است گروهی آنها را بسیار خوب میدانند و گروهی نسبت به آنها بی اعتماد هستند .
با در نظر گرفتن اینکه “اژدها تازه از خواب بیدار شدهاست” و صنایع کشورهایی را که تا کنون به فکر ابتکار عمل نبودهاند را به سرعت نابود میکند دور از تصور نبوده و نیست که چینیها بازارهای خوبی برای اتومبیلهای خود در کنار سایر کالاهایشان در سرتاسر دنیا پیدا کردهاند . دیری نخواهد گذشت که اتومبیلهای چینی وارد اتحادیه اروپا میشوند و سپس به آمریکا هم رخنه خواهندکرد . شاید علت خریداری بعضی از برندهای مشهور اتومبیل مانند پژو ، ولوو ، بیوک و ولکسواگن همین هدف باشد. تصور اینکه چند شرکت و گروه خودرو سازی در چین مشغول کار هستند کمی دشوار است اما اینکه اکثر آنها خود اتومبیلهایشان را طراحی و مورد عملیات ساخت قرار میدهند جای تامل و تشویق دارد. البته گروههای خودرو سازی بسیاری هم با شرکتها و طراحان بزرگ همکاری دارند برای مثال شرکت هایما موتورز که شریک کاری مزدا موتورز ژاپن است. اتومبیلهای چینی هم مانند کالاهایشان دارای سه سطح کیفی کلی هستند (این دسته بندی همه ساله توسط ادارهای زیر نظر وزارت صنایع چین انجام میگردد)که برای بازارهای هدف مختلف ساخته و ارائه میشوند. برندها مانند ولوو ، سطح کیفی بالا مانند جیلی و هایما و دسته سوم متوسطها و ارزانها مانند چری موتورز و یوتانگ .که درهر رده مانند همه کارخانجات خودرو ساز دنیا، اتوموبیلها با تنوع و آپشنهای متفاوت که نهایتاً منجر به تفاوت قیمت تمامشده محصولات میشود، عرضه میگردد. قابل تصور است کشور ما جزو کدام بازار هدف برای چینی هاست. اما درخواست شرکتهای وارد کننده نیز از مهمترین عوامل تعیین کننده کیفیت خودروهاست. چری موتورز که محصولات آندر ایران ما بیشتر با نام ام وی ام شناخته میشود، پرچم دار چینیهاست. به همین دلیل نام اتومبیل چینی تداعیگر کیفیت پایین شدهاست البته در مواردی هم صاحبان محصولات چری ابراز رضایت کردهاند. شاید علت فروش گسترده محصولات چینی خستگی خریدارن ناشی از عدم تنوع محصولات داخلی، یکنواختی و گاهاً کیفیت بس پایینترآنها نسبت به یک خودرو چینی باشد. به هر حال تمام محصولات چینی بی کیفیت نیستند و قابل تصور است پس از باز شدن بازار اتومبیل چینی محصولات با کیفیت بالاتر آنها نیز روانه ایران خواهد شد.
با در نظر گرفتن اینکه “اژدها تازه از خواب بیدار شدهاست” و صنایع کشورهایی را که تا کنون به فکر ابتکار عمل نبودهاند را به سرعت نابود میکند دور از تصور نبوده و نیست که چینیها بازارهای خوبی برای اتومبیلهای خود در کنار سایر کالاهایشان در سرتاسر دنیا پیدا کردهاند . دیری نخواهد گذشت که اتومبیلهای چینی وارد اتحادیه اروپا میشوند و سپس به آمریکا هم رخنه خواهندکرد . شاید علت خریداری بعضی از برندهای مشهور اتومبیل مانند پژو ، ولوو ، بیوک و ولکسواگن همین هدف باشد. تصور اینکه چند شرکت و گروه خودرو سازی در چین مشغول کار هستند کمی دشوار است اما اینکه اکثر آنها خود اتومبیلهایشان را طراحی و مورد عملیات ساخت قرار میدهند جای تامل و تشویق دارد. البته گروههای خودرو سازی بسیاری هم با شرکتها و طراحان بزرگ همکاری دارند برای مثال شرکت هایما موتورز که شریک کاری مزدا موتورز ژاپن است. اتومبیلهای چینی هم مانند کالاهایشان دارای سه سطح کیفی کلی هستند (این دسته بندی همه ساله توسط ادارهای زیر نظر وزارت صنایع چین انجام میگردد)که برای بازارهای هدف مختلف ساخته و ارائه میشوند. برندها مانند ولوو ، سطح کیفی بالا مانند جیلی و هایما و دسته سوم متوسطها و ارزانها مانند چری موتورز و یوتانگ .که درهر رده مانند همه کارخانجات خودرو ساز دنیا، اتوموبیلها با تنوع و آپشنهای متفاوت که نهایتاً منجر به تفاوت قیمت تمامشده محصولات میشود، عرضه میگردد. قابل تصور است کشور ما جزو کدام بازار هدف برای چینی هاست. اما درخواست شرکتهای وارد کننده نیز از مهمترین عوامل تعیین کننده کیفیت خودروهاست. چری موتورز که محصولات آندر ایران ما بیشتر با نام ام وی ام شناخته میشود، پرچم دار چینیهاست. به همین دلیل نام اتومبیل چینی تداعیگر کیفیت پایین شدهاست البته در مواردی هم صاحبان محصولات چری ابراز رضایت کردهاند. شاید علت فروش گسترده محصولات چینی خستگی خریدارن ناشی از عدم تنوع محصولات داخلی، یکنواختی و گاهاً کیفیت بس پایینترآنها نسبت به یک خودرو چینی باشد. به هر حال تمام محصولات چینی بی کیفیت نیستند و قابل تصور است پس از باز شدن بازار اتومبیل چینی محصولات با کیفیت بالاتر آنها نیز روانه ایران خواهد شد.
با در نظر گرفتن اینکه “اژدها تازه از خواب بیدار شدهاست” و صنایع کشورهایی را که تا کنون به فکر ابتکار عمل نبودهاند را به سرعت نابود میکند دور از تصور نبوده و نیست که چینیها بازارهای خوبی برای اتومبیلهای خود در کنار سایر کالاهایشان در سرتاسر دنیا پیدا کردهاند . دیری نخواهد گذشت که اتومبیلهای چینی وارد اتحادیه اروپا میشوند و سپس به آمریکا هم رخنه خواهندکرد . شاید علت خریداری بعضی از برندهای مشهور اتومبیل مانند پژو ، ولوو ، بیوک و ولکسواگن همین هدف باشد. تصور اینکه چند شرکت و گروه خودرو سازی در چین مشغول کار هستند کمی دشوار است اما اینکه اکثر آنها خود اتومبیلهایشان را طراحی و مورد عملیات ساخت قرار میدهند جای تامل و تشویق دارد. البته گروههای خودرو سازی بسیاری هم با شرکتها و طراحان بزرگ همکاری دارند برای مثال شرکت هایما موتورز که شریک کاری مزدا موتورز ژاپن است. اتومبیلهای چینی هم مانند کالاهایشان دارای سه سطح کیفی کلی هستند (این دسته بندی همه ساله توسط ادارهای زیر نظر وزارت صنایع چین انجام میگردد)که برای بازارهای هدف مختلف ساخته و ارائه میشوند. برندها مانند ولوو ، سطح کیفی بالا مانند جیلی و هایما و دسته سوم متوسطها و ارزانها مانند چری موتورز و یوتانگ .که درهر رده مانند همه کارخانجات خودرو ساز دنیا، اتوموبیلها با تنوع و آپشنهای متفاوت که نهایتاً منجر به تفاوت قیمت تمامشده محصولات میشود، عرضه میگردد. قابل تصور است کشور ما جزو کدام بازار هدف برای چینی هاست. اما درخواست شرکتهای وارد کننده نیز از مهمترین عوامل تعیین کننده کیفیت خودروهاست. چری موتورز که محصولات آندر ایران ما بیشتر با نام ام وی ام شناخته میشود، پرچم دار چینیهاست. به همین دلیل نام اتومبیل چینی تداعیگر کیفیت پایین شدهاست البته در مواردی هم صاحبان محصولات چری ابراز رضایت کردهاند. شاید علت فروش گسترده محصولات چینی خستگی خریدارن ناشی از عدم تنوع محصولات داخلی، یکنواختی و گاهاً کیفیت بس پایینترآنها نسبت به یک خودرو چینی باشد. به هر حال تمام محصولات چینی بی کیفیت نیستند و قابل تصور است پس از باز شدن بازار اتومبیل چینی محصولات با کیفیت بالاتر آنها نیز روانه ایران خواهد شد.