کانتیننتال سوپراسپرت جدید با 700 اسب بخار قدرت، سریعترین و قویترین بنتلی تاریخ است
کانتیننتال سوپراسپرت جدید سریعترین و قویترین خودرویی است که بنتلی تاکنون ساخته است. این خودرو که جای کانتیننتال GT اسپید را در صدر خانوادهٔ کانتیننتال گرفته است، از یک نسخهٔ شدیداً بروز شده از پیشرانهٔ آشنای 6 لیتری W12 توئین توربو استفاده میکند که 700 اسب بخار قدرت داشته و نیروی موردنیاز برای رسیدن به حداکثر سرعت 335 کیلومتر در ساعت را فراهم میکند.
بنتلی میگوید کانتیننتال سوپراسپرت خودرویی محبوبی است و از تقاضای بالایی برخوردار است. نسخهٔ قبلی این خودرو در سال 2009 تنها در 1800 دستگاه به بازار عرضه شد که همگی سریعاً فروخته شدند و خریداران همواره از بنتلی درخواست ساخت نسخهٔ جدید این خودرو را داشتند؛ اما سوپراسپرت جدید تنها در 710 دستگاه ساخته خواهد شد که این تعداد مطابق با قدرت آن به واحد متریک یعنی 710 PS است. کانتیننتال سوپراسپرت در دو نسخهٔ کوپه و کانورتیبل عرضه خواهد شد.
در کنار افزایش مؤثر قدرت، کانتیننتال سوپراسپرت در بیرون نیز از ظاهری تهاجمیتر و متمایز برخوردار است. در این خودرو از سپرهای جدیدی با اسپلیتر فیبر کربنی جدید در جلو و دیفیوزر در عقب استفاده شده است. منافذ روی کاپوت، زیر رکابیهای جانبی و چراغهای دودی عقب و جلو نیز از دیگر تغییرات ظاهری کانتیننتال سوپراسپرت نسبت به نسخههای معمولی هستند درحالیکه بنتلی بجای استفاده از کروم در تزئینات بیرونی، از تریم مشکیرنگ استفاده کرده است. بااینحال کسانی که خواهان خودرویی حتی متمایزتر از این هستند نیز میتوانند پکیج X Specification را سفارش دهند که شامل ارائۀ تریمهای دورنگ یا سهرنگ داخلی میشود.
شاسی سوپراسپرت نسبت به نمونهٔ اسپید بدون تغییر باقیمانده است که این یعنی ارتفاع آن به میزان 10 میلیمتر کمتر از یک کانتیننتال GT استاندارد بوده و به کمکفنرهای سفتتر و میلهٔ آنتی رول مجهز نیز است. علاوه بر این، در پیشرانهٔ کانتیننتال هم بهشدت تجدیدنظر شده است که یکی از تغییرات آن استفاده از دو توربوشارژر بزرگتر است. این تغییرات موجب شده که کل خروجی این نیروگاه تغییر پیدا کند و برای تطابق با افزایش قدرت، یاتاقانهای اصلی موتور تقویت شدهاند.
با انجام این تغییرات کلی، هماکنون پیشرانهٔ W12 کانتیننتال سوپراسپرت قدرتی برابر با 700 اسب بخار و گشتاور عظیمی معادل 1017 نیوتن متر تولید میکند؛ اما انتقال این قدرت توسط همان گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ZF صورت میگیرد که در تمامی مدلهای کانتیننتال GT بکار میرود. این کوپهٔ لوکس و سریع بریتانیایی به لطف استفاده از ترمزهای کربن سرامیکی و اگزوز تیتانیومی بهصورت استاندارد، 40 کیلوگرم سبکتر از کانتیننتال اسپید شده است اما هنوز هم با 2280 کیلوگرم وزن، خودروی بسیار سنگینی محسوب میشود.
بااینحال، کانتیننتال سوپراسپرت با قدرت و گشتاور ویرانگر خود و همچنین سیستم انتقال قدرت چهارچرخ محرک میتواند ظرف تنها 3.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست یافته و خیابانها را به آتش بکشد. همچنین این خودرو میتواند در فقط 7.2 ثانیه از صفر به سرعت 160 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند که 1.7 ثانیه سریعتر از کانتیننتال سوپراسپرت قبلی است.
بنابراین تعجبی ندارد که این خودرو در یک خط مستقیم بسیار سریع باشد. به لطف گشتاور عظیم پیشرانه که بین دورهای 2000 تا 5000 rpm در دسترس است، خودرو بدون توجه به اینکه در چه دندهای قرار دارد و با چه سرعتی در حال حرکت است، همواره با فشردن پدال گاز راننده را در صندلی فرومیبرد؛ بنابراین میتوان گفت بهندرت پیشرانههایی ساخته شدهاند که بتوانند بیش از دو تن فلز را با چنین سرعت و کششی جابجا کنند.
سواری کانتیننتال سوپراسپرت به راحتی و نرمی یک کانتیننتال GT استاندارد نیست اما هنوز هم بهاندازهٔ کافی نرم، راحت و بیصدا هست که سوپراسپرت را به خودرویی مناسبِ پیمودن مسافتهای طولانی تبدیل کند. این ماشین در جادهها یکی از لذتبخشترین رانندگیها را دارد و چابکی آن نیز تعجبآور است. همچنین فرمان خودرو دقیق بوده و تعادل شاسی آن عالی است که این یعنی خبری از کمفرمانی نخواهد بود.
برخلاف سوپراسپرت قبلی، در مدل جدید همچنان صندلیهای عقب با قابلیت تنظیم در چند جهت بهصورت استاندارد حفظ شدهاند؛ بنابراین میتوان گفت سوپراسپرت جدید بسیار معقولتر از نسخههای قبلی است. خودرویی با قدرتی عظیم که در جاده بسیار سریع، چابک و قدرتمند احساس میشود درحالیکه چهار سر اگزوز آن نیز سمفونی زیبایی مینوازند. کانتیننتال سوپراسپرت جدید با استایل بیمهابا و اغراقآمیز خود، جذابترین کانتیننتالی است که تاکنون تولید شده است.
نتیجه
کانتیننتال سوپراسپرت جدید علاوه بر اینکه بهعنوان سریعترین و قدرتمندترین بنتلی تاریخ شناخته میشود، بهترین کانتیننتال GT دوازده سیلندری است که تاکنون ساخته شده است. پیشرانهٔ توانمند این ماشین عملکرد فوقالعادهای را در یک خط مستقیم برای آن فراهم میکند درحالیکه هندلینگ خودرو نیز بسیار چابک است. علاوه بر این، کانتیننتال سوپراسپرت جدید درعینحال پالایششدهتر و قابلاستفادهتر از سوپراسپرتهای قبلی است. ممکن است این خودرو 43 هزار پوند قیمت بیشتری از یک کانتیننتال GT اسپید داشته باشد، اما با اطمینان میتوان گفت که صاحبان این کوپهٔ فوقالعادهٔ بریتانیایی به ارزش هر پوندی که برای خرید آن پرداخت کردهاند پی خواهند برد.
مشخصات فنی
Bentley Continental Supersports 2017 | |
قیمت | 212,500 پوند |
پیشرانه | 6 لیتری W12 توئین توربو |
قدرت | 700 اسب بخار |
گشتاور | 1017 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | 3.5 ثانیه |
حداکثر سرعت | 335 کیلومتر در ساعت |
مصرف سوخت | 15.7 لیتر |
وزن | 2280 کیلوگرم |
منبع: AutoExpress