شرکت بریتانیایی المنتال (Elementa) چند وقت پیش خودرویی بنام RP1 را معرفی کرد. این خودرو یک رودستر اسپرت سبکوزن مخصوص پیست است که روی عملکرد بهتر در پیست تمرکز دارد. حال این شرکت خبر داده که قصد دارد با تجهیز RP1 به یک پکیج آئرودینامیکی بروز شده که قادر به تولید بیش از هزار کیلوگرم نیروی داونفورس است، برای شکستن رکورد سریعترین خودروی تولیدی پیست نوربرگرینگ تلاش کند. هماکنون رکورد سریعترین خودروی تولیدی نوربرگرینگ در اختیار خودروی رادیکال SR8LM با زمان 6 دقیقه و 48 ثانیه است که در سال 2009 آنرا به ثبت رساند.
مسئول بخش آئرودینامیک شرکت المنتال «مارک تیلور» است که پیشازاین برای تیم فرمول یک مکلارن کار میکرده است. او به همراه «مارک فائولر» بهعنوان مدیران آئرودینامیک المنتال بر روی پروژهٔ RP1 کار کردهاند. فائولر دراینباره میگوید:
«نوربرگرینگ بهترین پیست جهان است پس این فرصت ایده آلی است برای ما است که نشان دهیم چه کارهایی با RP1 انجام دادهایم. ما در این خودرو روی داونفورس بیشتر و وزن کمتر تمرکز داشتهایم».
تیلرور نیز مالکیت یک RP1 را به دلیل بهبود و تکامل آئرودینامیک، به داشتن یک ماشین مسابقهای تشبیه کرده است؛ بنابراین نسخهٔ جدید این خودرو که برای رکورد زنی در نوربرگرینگ تلاش میکند، با برخورداری از داونفورس بیشتر میتواند حتی سریعتر از نسخهٔ فعلی RP1 باشد. نسخۀ اولیۀ RP1 دارای 400 کیلوگرم داونفورس است اما جدیدترین پکیج آئرودینامیکی این خودرو بیش از دو برابر این میزان، داونفورس تولید میکند. بااینحال تیلور معتقد است که نهایتاً میتوان این رقم را به سه برابر افزایش داده و به حداکثر 1200 کیلوگرم رساند. وی گفته است که این امکان حتی با معماری کنونی RP1 نیز وجود خواهد داشت.
المنتال برای اولین بار RP1 را در اوایل این ماه به نخستین خریدار خود تحویل داد. این خودرو مجهز به یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ است که 320 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. RP1 میتواند تنها در 2.8 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست پیدا کند؛ بنابراین با این مشخصات و پکیج آئرودینامیکی جدید، رکورد سریعترین خودروی تولیدی پیست نوربرگرینگ قطعاً برای المنتال RP1 دستیافتنی به نظر میرسد.