آئودی اسپرت کواترو مدلی بود که انتظار می رفت در صورت تولید موفقیت زیادی را برای این برند به همراه داشته باشد اما گویا مدیر بخش خودروهای اسپرت این کمپانی علاقه ای به تولید این خودرو ندارد.
این خبر بدی است که اخیرا به گوش طرفداران آئودی رسیده است. در حالی که طرفداران این برند انتظار داشتند که آئودی اقدام به تولید مدل اسپرت کواترو کند استفان وینکلمن رئیس بخش خودروهای اسپرت این شرکت عنوان کرد که این پروژه به طور کامل متوقف شده است.
وینکلمن در مصاحبه با کار اند درایور گفته است: “تولید این خودرو رویای زیبایی است اما ما کارهای زیادی برای انجام داریم و قسمت های دیگری هستند که از اهمیت بالاتری برخوردار بوده و باید بر روی آنها تمرکز کنیم.
البته احتمال تولید این خودرو به صورت تولید محدود وجود دارد اما چنین کاری فعلا در بین اولویت های کاری این شرکت قرار ندارد.”
آئودی در ابتدا در سال ۲۰۱۰ یک خودروی مفهومی را بر روی شاسی مدل RS5 به نمایش گذاشت که به نوعی اولین بار ایده اسپرت کواترو را در ان خودرو مطرح کرد.
در سال ۲۰۱۳ نیز این کمپانی اقدام به معرفی یک دستگاه از مدل اسپرت کواترو به رنگ زرد کرد که به پیشرانه ی هیبریدی مجهز بود و از موتور ۴ لیتری هشت سیلندر وی شکل مجهز به سیستم تویین توربو بهره می گرفت.
این موتور از سری موتورهای TFSI بود و در کنار موتور الکتریکی می توانست مجموعا ۶۹۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتون متر گشتاور را روانه چرخ ها کند.
آئودی یک بار دیگر این خودرو را در نمایشگاه Consumer Electronics سال ۲۰۱۴ نیز به نمایش گذاشت که نمونه ی به نمایش درآمده از این خودرو در این نمایشگاه گونه ای بهینه سازی شده بود که به چراغ های لیزری مجهز شده بود.
این خودروی قرمز رنگ مجهز به تکنولوژی چراغ های لیزری این کمپانی از نوع LED شده بود. پس از اینکه این خودرو در چندین نمایشگاه دیگر نیز به نمایش گذاشته شد شایعاتی منتشر شد مبنی بر اینکه به زودی نسخه ی نهایی و قابل تولید از این خودرو رونمایی می شود.
با این وجود در حالی که اسپرت کواترو دیگر قرار نیست پا به خیابان ها بگذارد بخش خودروهای اسپرت و عملکرد بالای آئودی به سختی در حال کار بر روی مدل های دیگر و به خصوص مدل های کراس اوور هستند.
مدل RS Q3 یکی از خودروهایی است که به عنوان نتایج این تلاش ها وارد بازار خواهد شد و پس از آن احتمال عرضه ی مدل های تقویت شده و قدرتمند از Q5 و Q7 نیز وجود خواهد داشت و شاید شاهد به تولید رسیدن مدل Q8 نیز باشیم.
تمامی این مدل ها به جای موتورهای دیزلی به موتورهای بنزینی مجهز خواهند شد تا فروش آنها در بازارهای بین المللی ساده تر شود.
همچنین آئودی قصد تولید چند مدل RS دیگر را نیز دارد و آنها را به این سه کراس اوور اضافه خواهد کرد. تصاویر جاسوسی نیز تایید کننده ی این مطلب هستند و اخیرا نشاند داده اند که بخش اسپرت آئودی در حال تست و آزمایش مدل RS4 آوانت است و یک تصویر نیز از مدل RS5 اسپرت بک لو رفته است.
بخش اسپرت آئودی همچنین در حال توسعه ی نسل بعدی مدل RS6 آوانت است و تلاش خواهد کرد تا این خودرو را برای سال ۲۰۱۹ معرفی کند.
همچنین منابع ناشناسی نیز گزارش کرده اند که مدل های Allroad این شرکت در بازار آمریکای شمالی موفقیت زیادی را در بازار فروش کسب کرده اند و کمپانی قصد تولید مدل های قدرتمند Allroad را نیز دارد.
از سوی دیگر خبر می رسد این کمپانی آلمانی قصد دارد اعضای خانواده شاسی بلندهای خود را در دو سال آینده از چهار به هفت عضو افزایش داده و نیمی از تولید و فروش جهانی خود را به این دسته اختصاص خواهد داد.
در حال حاضر یک سوم از خودروهای فروخته شده با نشان آئودی در جهان، به اتومبیل های کراس اوور و شاسی بلند تعلق دارد؛ جالب اینکه در چین و آمریکا این رقم به ترتیب 40 و 47 درصد است.
ظاهرا این تصمیم برای رویارویی بهتر با مرسدس بنز و ب ام و اتخاذ شده است. اشتوتگارتی ها هفت و باواریایی ها 5 خودروی شاسی بلند در بین محصولات خود دارند؛ البته با ظهور X7 و X2 در سال آینده، تعداد خودروهای شاسی بلند ب ام و نیز به هفت مدل افزایش خواهد یافت.
سال گذشته آئودی حدود 622 هزار خودروی شاسی بلند به مشتریان خود تحویل داد که از این تعداد Q5 با فروش 278,968 دستگاه در صدر قرار داشت.