امروز و طی بیانیه ای «مدیریت ایمنی ترافیکی جاده های ایالات متحده» موسوم به «NHTSA» و «نهاد بیمه ی ایمنی بزرگراه های ایالات متحده» موسوم به «IIHS» اعلام کرده اند که ۲۰ خودروساز حاضر و فعال در این کشور توافق نموده اند تا از یکم سپتامبر ۲۰۲۲ ارائه ی «سیستم های ترمز اضطراری خودکار» در محصولات خود را بدل به یک استاندارد نمایند؛ به این ترتیب از تاریخ یاد شده ۹۹ درصد اتومبیل های بازار آمریکا به سیستم های مذکور مجهز خواهند بود.
مدت زمان طولانی است کهNHTSA تلاش دارد تا عموم را متوجه اهمیت و ارزش ایمنی ترمز اضطراری خودکار نماید، اما با این وجود به تازگی این سیستم ها به شکل وسیع تری در ماشین های برندهای گوناگون عرضه می گردند.
به واسطه یاین سامانهبا بهره گیری از سنسورهای پایش مسیر رو به روی خودرو، در صورت وجود یک مانع در جاده بدون دخالت راننده ترمزهای اتومبیل فعال شده و سرعت آن را کاهش داده یا حتی در صورت لزوم متوقفش می نمایند.
همانند بسیاری از راه حل هایتکنولوژیک پیشرفته، در ابتدا و حدود یک دهه پیش شاهد عرضه ی راهکار مورد اشاره در خودروهای بسیار لوکس و به شدت گرانقیمت بودیم. اکنون این فناوری در اتومبیل هاییبا قیمتی حدود ۴۰.۰۰۰ دلار حاضر است و البته به نظر می آید در آینده ای نه چندان دور در اکثر ماشین ها پیاده سازی گردد.
نباید فراموش کرد خبر اعلامی امروز، اشاره به یک توافق دارد نه قانونی وضع شده و اجباری؛NHTSA می گوید این توافق سبب خواهد شد تاترمز اضطراری خودکار سه سال زودتر از آن چیزی که انتظار می رفت در بازار فراگیر شود و حالا نام های بزرگی از جمله آئودی و تسلا نیز بخشی از تفاهم نامه ی به امضا در آمده هستند.
لازم به یادآوری است که ترمز اتوماتیک نیز همانند سیستم هدایت خودکار بین خطوط و یا کروز کنترل پویا، از جمله الزامات حرکت به سمت ماشین های خودران محسوب می گردد و به این ترتیب شاهد طی شدن مسیری هستیم که رفته رفته می تواند وظیفه ی سخت و طاقت فرسای رانندگی را از دوش انسان ها بر دارد.
NHTSA همچنین خاطر نشان ساخته کامیون های با وزن ۳.۸ تن الی ۴.۵ تن نیز سه سال بعد از مرحله ی اول تفاهم نامه، یعنی در ۲۰۲۵، به شکل عمده از سیستم ترمز «AEB» بهره مند خواهند شد و به صورت استاندارد با این سیستم به تولید خواهند رسید.