تصاحب بازار در هر زمینه و در هر کلاسی هدفی است که همه شرکت ها به دنبال آن هستند. از تبلیغات تلویزیونی گرفته تا حقیر نشان دادن شرکت های رقیب و ایحاد هر گونه حاشیه ایی.
پس از این کنایه مرسدس به بی ام و به مناسبت صد سالگی این شرکت و سپس واکنش بی ام و، حالا یکی از نمایندگان اشکودا نیز ضمن معرفی محصول جدید خود، ب ام ورا هدف قرار داده است.
نمایندهاشکودا در ایرلند برای اینکه به مشتریان خود نشان دهد که مدل Superb جدیدترین مدل تولید شده توسط این شرکت از بی ام و سری 5 بهتر است، یک سری 5 را برای تست درایو در اختیاری مشتری قرار می دهد تا خود مشتری این موضوع را حس کند.
یکی از فروشندگان اشکودا بر این موضوع اطمینان دارد که SUPERB بهتر از سری 5 است، در Pilsen Auto خریداران SUPERB را دعوت کرده اند و یک سری 5 را در اختیار آنها قرار داده اند تا فرق میان سری 5 و غول فروش بازار های امروز شرکت اشکودا را درک کرده و آنها را مقایسه کنند.
این تبلیغ بسیار مناسب تری نسبت به تبلیغی است که بخش یونانی فولکس واگن برای پرچمدار این شرکت (پاسات) انجام داده است.
حتی اختلاف قیمت بین این دو خودرو را نمی توان نادیده گرفت، با وجود آنکه سری 5 در کلاسی خاص تر نسبت به اشکودا میانه رو رقابت می کند. قیمت پایه اسکودا Superb استیشنبرابر 26,995 یورو در ایرلند است در حالی که سری 5 در ایرلند با قیمت پایه 45,200 یورو به فروش می رسد.
با اینکه میان آنها 18,205 یورو اختلاف است اما باز هم اشکودا بر این باو است که Superb از نسل فعلی اینمیان سایزباواریایی بهتر است.
مسئله این است که ما نمی دانیم که چه تعدادی از مردم توان خرید سری 5 یا هر سدان سایز متوسط دیگری را دارند، پس ترجیح می دهند که اسکودا Superb را انتخاب کنند.
در واقع اشکودا می خواهد این پیام را منتقل کند که با هزینه های کمتر می توان با خودروهای کلاس بالا رقابت کرد. این خودرو قیمتی کمتر از یک فولکس پاسات داشته ولی می تواند با کلاس بالاتر از آن رقابت کند.
در یکی دوسال اخیر زمزمه های واردات اشکودا به ایران نیز شنیده شده است و حتی در مقطعی نام ایران خودرو برای همکاری با این زیر مجموعه ارزان فولکس واگن مطرح شده بود که در نهایت به دلیل عدم تمایل فولکس واگن برای همکاری با خودروسازان دولتی این ماجرا بی نتیجه ماند.
با این حال هنوز شانس تولید (مونتاژ) خودروهای ارزان قیمت فولکس یا اشکودا در ایران وجود دارد و مذاکراتی در این راستا با شرکت های کرمان موتور و ماموت در جریان است.
از این میان، کرمان موتور در سال های ابتدایی دهه 80 سابقه نسبتا خوب همکاری با فولکس واگن را داشته است اما در سال های اخیر رابطه این خودروساز آلمانی با ماموت بهبود یافته و این دو شرکت در حال حاضر نیز مشغول مونتاژ و عرضه کشنده های اسکانیا (زیر مجموعه فولکس واگن) در بازار ایران هستند.
مسلما در بلند مدت پس از مونتاژ مدل های نسبتا ارزان قیمت فولکس واگن (طبق گفته مدیرعامل شرکت ماموت) می توان انتظار عرضه یا مونتاژ خودروهای با کیفیت اشکودا را نیز در ایران داشت.