ابهام در مورد سرنوشت سری i ب ام و در بازار داغ خودروهای برقی

ابهام در مورد سرنوشت سری i ب ام و در بازار داغ خودروهای برقی

بی ام و با ایجاد سری i در سال 2011 عزم جدی خود را برای ورود به عرصه خودروهای پاک نشان داد. برند i، با فلسفه پاک بودن و سازگاری با محیط زیست شکل گرفته و محصولات آن از سال 2013 بر روی خط تولید قرار دارند؛ اما شاید بتوان ادعا کرد که خودروهای این سری آنطور که مدیران ب ام و انتظار داشته اند، در بازار فروش موفق نبوده اند.

2017_bmw_i3_94_ah_10

باواریایی ها از همان ابتدا می دانستند که پروژه i باید چیزی بیش از به کارگیری پیشرانه های الکتریکی و هیبریدی باشد؛ بنابراین آن را به بستری برای آزمایش تکنولوژی های جدید از جمله CFRP (پلاستیک تقویت شده با فیبر کربن) تبدیل کردند.

این ماده نوین خصوصیاتی همانند فیبرکربن داشت اما هزینه تولید آن بسیار کمتر بود. تجربه ای که بی ام وی با این ماده جدید در خودروهای برند i به دست آورد، باعث استفاده از آن در سایر مدل های تولیدی شد.

Passenger-compartment-bwm-i3

روند برقی سازی اتومبیل ها در سال های اخیر طوری پیش رفته که گویی با برنامه های بی ام وی برای برند i چندان در راستای آینده بازار شکل نگرفته است.

بعد از تولید i3 و i8 و کسب موفقیتی نسبی در بدو ظهور، به نظر می رسد که باواریایی ها برنامه گسترش این برند را متوقف کرده اند. چند وقتی است که شایعاتی مبنی بر تولید کراس اووری با نام i5 دست به دست می شود، اما تاکنون هیچ اثری از آن دیده نشده است.

در صنعت خودرو، جلوگیری از فاش شدن رازها کار بسیار سخت و دشواریست و همواره تصاویر جاسوسی از خودروهای در حال توسعه فاش می شود.

با این حال جز چند طرح کامپیوتری، هیچ تصویر واقعی از i5 دیده نشده است. بنابراین اگر برنامه ای هم برای تولید این اتومبیل وجود داشته باشد، هنوز در مراحل ابتدایی به سر می برد.

رندرینگی از بی ام وی i5
رندرینگی از بی ام وی i5

ابتدای امسال خبری منتشر شد که بر اساس آن بی ام وی بطور کاملا مستقل بر روی توسعه تکنولوژی اتومبیل های خودران کار خواهد کرد و از آنجایی که نمی تواند بصورت موازی مشغول توسعه خودروهای برقی باشد، برنامه های مربوط به خودروهای برقی را موقتا متوقف خواهد کرد.

بی ام وی 330e با پیشرانه هیبریدی شارژی
بی ام وی 330e با پیشرانه هیبریدی شارژی

با وجود این اخیرا گزارشی متناقض انتشار یافته که بر اساس آن بی ام وی در حال کار بر روی نسخه الکتریکی سه مدل پرفروش است؛ این سه مدل عبارتند از سری 3، X4 و یکی از خودروهای تحت برند مینی.

در طرف دیگر ماجرا رقبای همیشگی یعنی مرسیدس بنز و آئودی برنامه های گسترده ای را برای حضور در عرصه خودروهای الکتریکی تدوین کرده اند.

به نظر می رسد سال 2016 برای بی ام وی سال چندان خوبی نباشد، زیرا علاوه بر مسایل یاد شده خودروهای مرسیدس بنز آمار فروش بهتری را ثبت کرده و بی ام وی در این زمینه قافیه را به رقیب دیرینه خود واگذار کرده است.

اگر چه خودروهای برقی از میزان فروش زیادی در جهان برخوردار نیستند، اما می توانند تصویری مدرن و آینده نگرانه از سازندگان خود ارایه دهند.

به همین جهت و البته به دلیل اینکه رقبای همیشگی یعنی مرسیدس و آئودی سخت در حال توسعه خودروهای الکتریکی هستند، بی ام وی نمی تواند بی کار نشسته و در حال تماشای پیشرفت آنها باشد.

نمایی از پیشرانه هیبریدی 330e
نمایی از پیشرانه هیبریدی 330e

آنگونه که شواهد و قرائن نشان می دهند سری i رفته رفته از کانون توجه خارج خواهد شد. شاید برقی سازی اتومبیل های پرطرفدارتر مثل سری 3 با حفظ عملکرد مثال زدنی همیشگی راهکار بهتری برای مقابله با رقبا باشد تا ارایه خودروهایی مثل i3 که با روح برند بی ام وی در تضاد است.

BMW-330e-2016-1280-1a

باواریایی ها برای چند سال پیاپی از لحاظ فروش در بین برندهای لوکس حائز رتبه نخست بودند، اما امسال ظاهرا این امر محقق نشده و به احتمال بسیار زیاد اشتوتگارتی ها عنوان پرفروش ترین برند لوکس را به خود اختصاص خواهند داد.

از سوی دیگر برنامه نسبتا جامع مرسیدس برای حضور در عرصه خودروهای برقی و ارایه محصولات متنوع تر می تواند بی ام وی را با چالش بیشتری مواجه کند.

به نظر می رسد این رقابت دیرینه شدید و شدیدتر خواهد شد؛ باید منتظر ماند و دید که آیا سرانجام اشتوتگارتی ها موفق به سبقت گرفتن از باواریایی ها می شوند یا خیر.

BMW-Vision-Next-100-front-970-80

در چند سال اخیر همواره این نقد بر ب ام و وارده بوده است که این شرکت، تمرکز زیادی از حدی را به معقوله فروش و شکستن رکورد رقبا اختصاص داده و از خصلت آتشین و تکنولوژی محور خود فاصله گرفته.

با این حال معرفی سری i از سوی ب ام و پاسخی به منتقدان بود و نماد توجه این شرکت به آینده بازار خودرو به حساب می آمد، اما حالا بازار ناگهان به سمت خودروهای برقی پیشرفته است و تکنولوژی هیبریدی ب ام و که با مشارکت تویوتا تکمیل شده بود، به نوعی تکنولوژی درجه دوم بدل شده است.

جدیدترین سری از کانسپت های گروه ب ام و که با برند های رولزرویس، مینی و ب ام و معرفی شدند و خط مشی این کمپانی در آینده نه چندان دور را ترسیم می کنند.
جدیدترین سری از کانسپت های گروه ب ام و که با برند های رولزرویس، مینی و ب ام و معرفی شدند و خط مشی این کمپانی در آینده نه چندان دور را ترسیم می کنند.

بنابراین پیش بینی می شود که استراتژی جدید ب ام و تولید انبوه مدل های هیبریدی در قالب سری های معمولی از 1 تا 8 باشد و مدل های جایگزین سری i به جای نمونه های هیبریدی جای خود را به مدل های کاملا برقی و خودران بدهند، تا بلکه ب ام و نیز از قافله الکتریکی این روزهای صنعت خودرو عقب نماند.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *