آیا فرزند جدید آلفارومئو میتواند در برابر ستارههایی چون جگوار و بامو پیروز باشد؟
آلفارومئو راه خود را در دنیای سدان های اسپورت جذاب گم کرده بود. استفاده از طراحی دیفرانسیل جلو در دههی 90 میلادی تعداد زیادی از طرفداران این برند را پراکنده کرد و از سوی دیگر کیفیت مورد سؤال و عدم اطمینان زیاد باعث شد این برند ایتالیایی در برابر رقبای گرانبهای آلمانی حرف زیادی برای گفتن نداشته باشد.
آخرین تلاش این برند در بخش سدان های اجرایی کامپکت نیز مدل 159 بی زرقوبرق بود که در سال 2011 تولیدش خاتمه یافت؛ اما حالا آلفا با دستپر بازگشته و جیولیای جدید قول داده که در صدر این کلاس قرار بگیرد. ظاهر صاف و صیقلی، کابین شیک و بازگشت به طراحی جذاب دیفرانسیل عقب به همراه آلایندگی کم و قیمت جذاب از ویژگیهای شاخص سدان آلفاست.
هرچند پیش از باز کردن درب بطری نوشیدنی آلفا باید با یک جفت رقیب سرسخت روبرو شود. جگوار XE در حال حاضر مدل موردعلاقهای است که ترکیبی از دینامیک رانندگی درگیر کننده، ظاهری زیبا و کابینی هوشمند را با هزینههای کم سواری ترکیب کرده است. بامو سری 3 نیز با هیجان رانندگی، کیفیت ساخت بالا و استفادهی روزمره همچنان به عنوان استاندارد این کلاس ایفای نقش میکند. آیا آلفارومئو جذابیتهای زیادی برای غلبه بر رقبا دارد؟
شاخبهشاخ
آلفارومئو جیولیا
- مدل: آلفارومئو جیولیا 2.2D 180 Speciale
- قیمت: 34150 پوند
- پیشرانه: 4 سیلندر 2.2 لیتری دیزلی، 178 اسب بخار
- شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت: 7.1 ثانیه
- مصرف سوخت: 8 لیتر در هر صد کیلومتر
آلفارومئو جیولیا اولین سدان جمعوجور برند پس از خاتمهی تولید مدل 159 در سال 2011 است. این خودرو از زمان عرضه تنها با فرم بدنهی سدان چهار درب در دسترس بوده و سه تریم استاندارد، سوپر و اسپچیاله برای آن قابل انتخاب هستند. پیشرانهها نیز به نسخههای دیزلی 2.2 لیتری با قدرتهای متفاوت 148 و 178 اسب بخاری و نسخهی بنزینی توربوی 2 لیتری با قدرت 197 اسب بخاری محدود شده است. در بالاترین مدل شاهد نسخهی کوادروفولیو با پیشرانهی 6 سیلندر 2.9 لیتری 503 اسب بخاری هستیم. هرچند مدل حاضر در تست از نوع دیزلی 2.2 لیتری اسپچیاله با بهای 34150 پوند بود.
نظر آزمایشکننده: برخی جزئیات دوستداشتنی در جیولیا وجود دارد. برای مثال فرمان سه پرهی نازک خودرو به خوبی با دستان راننده هماهنگ شده و چرم نرم آن احساس خوبی دارد.
جگوار XE
- مدل: جگوار XE 2.0d R-Sport auto
- قیمت: 34775 پوند
- پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری دیزلی، 178 اسب بخار
- شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت: 8.2 ثانیه
- مصرف سوخت: 6.3 لیتر در هر صد کیلومتر
جگوار یک نقشآفرین نسبتاً قدیمی در این کلاس است اما مدل XE این شرکت برای دومین سال پیاپی در میان برندههای خودروهای جدید 2016 بوده است.
سطح وسیعی از تریم ها و پیشرانهها وجود داشته و مدل حاضر در تست از نوع R-Sport با پیشرانه دیزلی 2 لیتری و بهای 34775 پوندی است. البته خودرویی که تصاویرش را ملاحظه میکنید نسخه فول Portfolio AWD است.
نظر آزمایشکننده: اگر دنبال خرج کمترین پول هستید میتوانید نسخهی 2 لیتری دیزلی 161 اسب بخاری را نیز در نظر بگیرید. با آلایندگی 99 گرم در هر کیلومتر این خودرو مالیات کمتری را در پی خواهد داشت.
- بامو سری 3
- مدل: بامو 320d M Sport auto
- قیمت: 34660 پوند
- پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری دیزلی، 187 اسب بخار
- شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت: 7.1 ثانیه
- مصرف سوخت: 5.3 لیتر در هر صد کیلومتر
این خودرو به مدت بیش از 40 سال نقش پررنگی در موفقیت کمپانی داشته و بازنگری سال پیش سری 3 آن را برای شاخبهشاخ با رقبا آمادهتر کرده است. ما در اینجا مدل محبوب 320d با بهای 34660 پوند را تست کردیم.
نظر آزمایشکننده: مدل EfficientDynamics به همراه گیربکس اتوماتیک بهای 32220 پوندی دارد و آلایندگی آن در هر کیلومتر 99 گرم است. بدین ترتیب بخش عمدهای از هزینههای مالیاتی مالک کاهش مییابد.
قضاوت نهایی
رتبهی اول: جگوار XE
رتبهی دوم: بامو سری 3
رتبهی سوم: آلفارومئو جیولیا
جگوار XE 2.0d R-Sport auto |
بامو سری 3 M Sport auto |
آلفارومئو جیولیا 2.2D 180 Speciale |
|
قیمت مدل تست شده (پوند) | 34775 | 37685 |
35995 |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) |
4672/1967/1416 | 4633/1811/1429 |
4643/2046/1436 |
پیشرانه |
4 سیلندر خطی، 1999 سیسی | 4 سیلندر خطی، 1995 سیسی |
4 سیلندر خطی، 2143 سیسی |
قدرت (اسب بخار) |
178 | 187 |
178 |
گشتاور (نیوتون متر) |
430 | 400 |
450 |
گیربکس |
8 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب | 8 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب |
8 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب |
حجم باک سوخت (لیتر) |
56 | 57 |
52 |
ظرفیت محفظه بار (لیتر) |
455 | 480 |
480 |
وزن خالص (کیلوگرم) |
1565 | 1505 |
1445 |
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه) |
8.2 | 7.1 |
7.1 |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) |
230 | 237 |
230 |
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر) |
5.1/3.7/4.2 | 5.3/3.9/4.4 |
5.3/3.5/4.2 |