کمپانی کره ای کیا چند روز پیش با معرفی نسل چهارم ریو (بخوانید پراید) در نمایشگاه پاریس خبرساز شد. این هاچبک جدید که در مراکز طراحی کیا در آمریکا و آلمان توسعه یافته از ظاهری بسیار منطقی و مدرن برخوردار است.
شکی در این وجود ندارد که پس از پیوستن پیتر شرایر (طراح سابق آئودی) به هیوندای-کیا، طراحی ظاهری محصولات این دو برند با پیشرفتی خیره کننده همراه شده است.
در سال 2011 کره ای ها کانسپتی با نام GT معرفی کردند که از ظاهری بسیار جذاب و زیبا برخوردار بود. حال گریگوری گویلام (Gregory Guillaume) یکی از طراحان کیا در مصاحبه ای اعلام کرده که سال آینده نسخه تولیدی این خودرو معرفی خواهد شد.
او درباره ظاهر این اتومبیل گفته: “خودروهای قدیمی زیادی وجود دارند که الهام بخش بوده و به من کمک می کنند تمرکز کنم. برای مثال نسخه به نمایش درآمده GT درست است که 4 در دارد، اما بصورت موتور جلو و دیفرانسیل عقب طراحی شده است.
خودرویی که در کودکی با این ساختار دوست داشتم، مازراتی گیبلی بود.”
“گیبلی اتومبیلی بود که می شد با آن بدون توقف از پاریس تا جنوب فرانسه رفت؛ زیرا همه چیز درباره آن عالی است. هنگام طراحی GT این مساله همیشه در ذهن من بود.”
سدان 4 دری با نشان کیا که از یک مازراتی کلاسیک الهام گرفته شده، می تواند ایده جالبی باشد. نسخه کانسپت این خودرو در زمان معرفی به موتور شش سیلندر V شکلی مجهز شده بود که توانایی تولید حدود 400 اسب بخار قدرت را داشت.
این که نسخه تولیدی چقدر قدرت خواهد داشت هنوز به عنوان یک راز باقی مانده است.
آلبرت بیرمان مدیر جدید بخش دینامیک کیا که قبلا کارمند سابق M پاور بی ام وی بود، در این باره گفته که GT قدرتمندترین محصول با نشان کیا در اروپا خواهد بود.
از آنجایی که این کمپانی در حال حاضر سدانی با قدرت 420 اسب بخار (K900 یا همان کوریس) برای بازار آمریکا تولید می کند؛ بنابراین انتظار می رود خروجی موتور GT چیزی در این حدود باشد.
ناگفته نماند بیرمان با این هدف جذب شده که هندلینگ و دینامیک محصولات هیوندای-کیا را ارتقا دهد. بنابراین شاید بتوان این انتظار را داشتکه خودروهای کره ایدر آینده خصوصیاتی نسبتا مشابه به اتومبیل های بی ام وی پیدا کنند.
ارایه یک خودروی چهار نفرهGT کوپه از سوی کره ایها بار دیگر نشان از برنامه های بلندپروازانه آنان دارد. برندهای کره ای که روزی به ارزان قیمت بودن، کیفیت پایین، طراحی و عملکرد ضعیف معروف بودند.
اکنون شخصیتی قابل احترام پیدا کرده و به رقبایی توانمند برای برندهای مطرح با سابقه تبدیل شده اند.
بدون شک جذب نیروهای با تجربه و مستعدی چون پیتر شرایر نقشی انکارناپذیر در این امر داشته است، مساله ایکه در کشور ما نادیده گرفته شده و بسیاری از استعدادهای داخلی هم به دلیل بی توجهی به خارج از کشور مهاجرت نموده و بعضا به استخدام شرکت های مطرحی چون بنز و بی ام و درآمده اند.